Maandag acties bij bedrijven op Schiphol voor goed pensioen

Door Redactie 15 maart 2019

Maandag 18 maart wordt er bij verschillende bedrijven op Schiphol actie gevoerd voor een goed pensioen. In de beveiliging, passagiers- en bagageafhandeling wordt het werk voor 66 minuten stilgelegd. Schoonmakers op de luchthaven staken 24 uur lang, vanaf middernacht.

De werkonderbrekingen in de beveiliging en afhandeling (bagage en checkin-balies) starten om 12.30 uur en duren tot 13.36 uur. Honderden werkers hebben zich actiebereid verklaard. Een deel van de actievoerders vertrekt daarna naar Den Haag voor de demonstratie op het Malieveld.

Op Schiphol Plaza (voor de vertrek- en aankomsthallen buiten) komen de actievoerders vanaf 12.30 uur bij elkaar.

Medewerkers van KLM leggen het werk niet neer, maar een deel van hen sluit aan bij het actieprogramma en de demonstratie in Den Haag.

FNV gaat ervan uit dat passagiers vluchten niet missen als ze op de door hun luchtvaartmaatschappij voorgeschreven tijd op Schiphol aanwezig zijn.

Actie: demonstratie voor een goed pensioen
Waar: Schiphol Plaza
Tijdstip: 12.30 tot 13.36 uur

De actievoerders eisen een goed pensioen. Hun eisen zijn:

• Bevries de AOW-leeftijd op 66 jaar en schrap de boete op eerder stoppen, zodat mensen met zwaar werk gezond hun pensioen kunnen halen;
  • Indexatie voor elke generatie: een pensioen dat meestijgt met de lonen;
  • Een pensioen voor iedereen, ook zelfstandigen en mensen met een onzeker contract.

Kabinet weigert

Miljoenen mensen met zwaar werk of ploegendienst hebben de grootste moeite om gezond hun pensioen te halen. Maar ook nu het goed gaat, weigert het kabinet om de harde werkers een tijdig pensioen te gunnen. Erger nog: als vakbonden in een bedrijfstak een vroegpensioen afspreken met de werkgever, wordt het grootste deel afgepakt door de belastingdienst. Ook honderdduizenden ouderen voelen dagelijks in hun portemonnee dat de pensioenen al jaren niet meestijgen met de prijzen. En de zorg over het aantal Nederlanders dat te weinig of überhaupt geen pensioen opbouwt, neemt toe.

Oproep: Stem voor een socialer Nederland en een goed pensioen

De datum van de actiedag van de vakbonden is bewust gekozen: twee dagen voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Die zijn ook belangrijk voor de Eerste Kamer en daarmee het draagvlak voor het kabinet Rutte III. De FNV roept iedereen op om te stemmen voor een socialer Nederland en een goed pensioen.

www.fnv.nl/goedpensioen