FNV: Kabinet aan zet voor opvang personeel in de kolenketen

Loes Visser
Door Loes Visser 08 maart 2019

De Hemwegcentrale in Amsterdam moet vervroegd sluiten. Dat is vandaag officieel besloten en bekendgemaakt aan het personeel van de centrale. De FNV steunt de vervroegde sluiting van de kolencentrale vanwege de klimaateffecten, maar rekent nu wel op dezelfde snelheid in de maatregelen om de consequenties voor de medewerkers in de kolenketen op te vangen.

Kolenfonds

FNV is al ruim 2,5 jaar bezig om een kolenfonds voor de hele keten van de grond te krijgen. Het gaat niet alleen om medewerkers bij de kolencentrales. ‘Met het sluiten van de Hemweg-centrale zullen ook de werknemers van het overslagbedrijf OBA getroffen worden. Ook zij moeten kunnen rekenen op een vangnet’, zegt Cees Bos, bestuurder Havens van FNV, ‘De gesprekken hierover lopen zeer stroef, omdat het kabinet tot nu toe haar verantwoordelijkheid trachtte te ontlopen. De actiebereidheid onder het personeel is dan ook groot.’

Kabinet aan zet

Kitty Jong, vicevoorzitter FNV: ‘Het kabinet is aan zet. De Hemwegcentrale wordt nu met spoed gesloten, maar met diezelfde spoed moet ook het transitiefonds voor de medewerkers uit de kolenketen worden gevuld. Negatieve gevolgen van de sluiting mogen niet worden afgewimpeld op medewerkers.’

Kolenketen

FNV gaat binnenkort hierover praten met ministers Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) en Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Het kabinet heeft in de onderhandelingen rond het klimaatakkoord verantwoordelijkheid erkend en middelen toegezegd voor een kolenfonds. Eerder adviseerde de SER namelijk al om een kolenfonds in te richten, om de negatieve gevolgen voor de medewerkers in de hele kolenketen op te vangen, van centrales, haven tot vervoer.

De medewerkers uit de kolenketen moeten aan nieuw werk worden geholpen en ondersteuning krijgen bij omscholing en bijscholing. Ook moet het fonds eventuele pensioenschade afdekken met tegemoetkomingen.