FNV eist belastingaanslag voor ‘kwaadwillend’ Deliveroo

portret José Kager
Door José Kager 26 februari 2019

FNV roept de belastingdienst op om de rechterlijke uitspraak te volgen en belasting, premies en btw te gaan innen bij Deliveroo. De rechter bepaalde half januari dat mensen die bij Deliveroo werken, werknemers zijn en geen zelfstandigen.

Dit betekent dat de maaltijdbezorger belasting en premie moet gaan betalen, zoals alle werkgevers dat doen. Behalve om de loonbelasting gaat het om de premies voor werknemersverzekeringen en het werkgeversdeel van de ziektekostenpremie. Bovendien moet het bedrijf btw afdragen als dienstverlener aan de consument.

Iedereen moet bijdragen

FNV-bestuurslid Zakaria Boufangacha: ‘Wij willen geen oneerlijke concurrentie die onze samenleving ondermijnt. In een eerlijke arbeidsmarkt draagt iedereen bij aan onze collectieve voorzieningen en ons belastingstelsel. Anders wordt het een race naar de goedkoopste arbeidskosten en is zelfs het minimumloon niet meer de bodem.’

Voortvarend optreden

Dat Deliveroo ondanks de uitspraak van de rechter zijn bezorgers niet als werknemers maar als zelfstandigen blijft inhuren, kan alleen maar gekwalificeerd worden als ‘kwaadwillendheid’, zo schrijft de FNV in een brief aan de belastingdienst. FNV roept de belastingdienst op om voortvarend op te treden, de geldende belastingregels toe te passen en te handhaven bij Deliveroo.

Grof schandaal

Zakaria Boufangacha: ‘Het is een grof schandaal dat Deliveroo alle regels aan zijn laars lapt. Geen enkele burger kan zelf bepalen of hij belasting en premies betaalt, of dat hij dat maar eens een poosje uitstelt. Dan krijg je gewoon een boete, en terecht. Bedrijven als Deliveroo kunnen dat blijkbaar wel maken? Welk signaal geef je dan af als belastingdienst?’

Optreden tegen kwaadwillenden

In de brief wijst de bond op de wettelijke regels tegen schijnopdrachtgevers. Bij opschorting van de Wet DBA is uitdrukkelijk afgesproken dat de overheid blijft optreden tegen de groep kwaadwillenden: bedrijven die met opzet een situatie van schijnzelfstandigheid laten voortbestaan en daarmee een oneigenlijk financieel voordeel halen. Het lijdt geen twijfel dat deze definitie naadloos op Deliveroo van toepassing is.

Eerlijke tarieven

Boufangacha: ‘Echte zelfstandigen verdienen eerlijke tarieven waarvan ze zichzelf ook kunnen verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en pensioen en waarvan ze gewoon belasting kunnen betalen. Dat is hier duidelijk niet het geval.’