Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

Vrije zaterdag is blijvertje in garages

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Redactie
Door Redactie 15 januari 2019

Edwin en zijn collega’s moesten van hun baas verplicht werken op zaterdag. Samen zochten ze hulp bij de FNV. De acties die volgden bleken succesvol. In de nieuwe cao zijn afspraken gemaakt over onder andere een loonsverhoging en de verplichte zaterdag is geschrapt.

Edwin Roffel - Verplicht werken op zaterdag

‘Als je auto stuk gaat, wil je natuurlijk dat die zo snel mogelijk weer gerepareerd kan worden, want je wilt door, ook in het weekend. Dat begrijpen wij als geen ander en voor reparaties die niet kunnen wachten, zijn er speciale storingsdiensten. Het maakt mij ook altijd erg blij als ik een auto die binnenkomt met een complexe stroring weer aan de praat krijg. Als ik nu in het weekend dienst heb, ontvang ik daarvoor een toeslag. Helaas willen onze werkgevers dat we onze garages voortaan ook op zaterdag openen alsof het een gewone werkdag is. In het cao-onderhandelingstraject dat nu loopt, is de vrije zaterdag een belangrijk punt geworden. Werken op zaterdagen kan wel, maar dan niet verplicht door de werkgever en met bijbehorende toeslagen. Want wij en onze gezinnen hebben ook het weekend nodig om bij te kunnen tanken.’

Werkgevers kregen weinig tegengas

‘Voor ons is het een raadsel waarom de werkgevers dit soort voorstellen doen. Het gaat soms met kleine stappen. Bij ons in het bedrijf wilden ze de werktijden al eerder aanpassen. Toen zijn wij samen steun gaan zoeken bij de vakbond. De afgelopen jaren hebben de werkgevers in de autobranche weinig tegengas gekregen vanuit de werkenden.’

Werk wordt niet aantrekkelijker

‘Als je dit werk al doet, ben je nooit uitgeleerd, het is een specialistisch beroep. Je bent een monteur, ict-er en je moet ook nog met mensen kunnen omgaan. Het is geen olie en een nieuwe filter erbij, met hybride auto’s is alles veel complexer geworden. Dit werk moet ondertussen aantrekkelijk blijven voor nieuwe collega’s, want daar staan wij nu echt om te springen. Er is een groot tekort aan mensen in alle soorten functies. Er gaan nu ook veel mensen met pensioen, maar er komt weinig van school. Als je dan ook nog op zaterdag moet werken, dan kun je niet verwachten dat werken in deze branche aantrekkelijker zal worden.’

Hoe meer, hoe sterker

‘Samen met je collega’s moet je nadenken over je belangrijkste punten, waar je geen concessies wilt doen, wat je grenzen zijn en waar je wel mee kunt leven. En als je er niet uitkomt en je in het uiterste geval moet staken, dan moet je met zo veel mogelijk leden zijn. Want dan ben je sterker.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.