Vast werk is vast contract voor postsorteerders Kolham

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Door Redactie 15 januari 2019

Uitzendkrachten kregen bij het postsorteercentrum in Kolham niet hetzelfde loon als vaste medewerkers. Maury van der Tuuk trok haar mond open en voerde actie, samen met haar collega’s. Ze kregen voor elkaar dat alle werknemers, vast en flex, nu hetzelfde loon krijgen.

Maury van der Tuuk - Vast werk, vast contract

‘In Kolham werkte ik via een uitzendbureau in de pakketsortering voor PostNL. Dat was zwaar werk, zo’n pakket kan wel 35 kilo wegen. Aan de sorteerband stonden we met uitzendkrachten, maar ook met uitkeringsgerechtigden die er verplicht moesten werken zonder loon, en met mensen vanuit de sociale werkvoorziening.’

In opstand komen

‘In de sorteerhal was het hartstikke koud. Daar hadden we allemaal last van. Ik praat nogal makkelijk, ik praat met iedereen. En ja, ze luisteren ook. Daardoor lukte het ons om daartegen in opstand te komen om onze werkomstandigheden te verbeteren. Na een paar acties kregen we onder andere bodywarmers.’

Geen zekerheid

‘Maar er speelde meer. Als uitzendkracht krijg je geen zekerheid en niet hetzelfde loon als pakketsorteerders die bij PostNL in dienst zijn. Daar kwam bij dat PostNL stopte met mijn uitzendbureau en verder ging met een ander. Ik moest solliciteren op mijn eigen baan. Ik kan niet tegen onrecht, dus dat was ik niet van plan. Al snel hielden we kleine acties. Er was genoeg werk, dus onze eisen waren simpel: iedereen een vast contract bij PostNL, met het salaris van PostNL en stoppen met werk zonder loon voor uitkeringsgerechtigden.’

Vormden een front

‘Het is ons als eerste gelukt om uitkeringsgerechtigden mee te laten staken, we hebben echt een front gevormd. Ook al was er angst, we hebben iedereen goed uitgelegd wat je mag. Je hebt rechten in Nederland. Je hoeft niet klakkeloos alles aan te nemen je moet opkomen voor wat je wilt. Wij hadden een groep die loyaal is naar elkaar en elkaar steunt. Dat heb je nodig als je in actie wil komen en iets wil veranderen.’

Veel depots volgden ons voorbeeld

‘Wij hebben het voor elkaar gekregen dat iedereen werkt bij PostNL, onder de cao PostNL met hetzelfde loon. En er wordt niet meer gewerkt zonder loon door uitkeringsgerechtigden. Wij zijn begonnen, maar heel veel depots hebben ons voorbeeld gevolgd. Daar ben ik heel trots op.’

Samen gaan we voor een socialer Nederland

Het is tijd voor een socialer Nederland. Durf op te staan en knok mee voor echte banen, een hogere sociale standaard en een goed pensioen. Hulp nodig? Neem contact met ons op, wij helpen je graag! Samen gaan we voor een socialer Nederland.