Mooi resultaat: Nigeriaanse vakbonden slaan handen ineen voor eerlijke energietransitie

Door Redactie 7 februari 2022

In Nigeria werken miljoenen mensen in de landbouw- en petroleumsector, sectoren die flink bijdragen aan klimaatverandering. Wij willen voorkomen dat zij in de transitie naar duurzame energie werkloos raken. In 2019 financierden we daarom samen met Milieudefensie het project ‘Just Transition’. Nigeria Labour Congress (NLC) en de Nigeriaanse milieuorganisatie ERA werkten hierin aan een eerlijke energietransitie in Nigeria. Wat hebben zij bereikt?

Hauwa Mustapha

In het project ‘Just Transition’ onderzocht NLC met alle sleutelfiguren in de olie- en landbouwsector de beste manier om te zorgen voor een eerlijke energietransitie in Nigeria. De studie gaf inzichten en aanbevelingen. “Dankzij ons werk hebben de vakbonden de handen ineengeslagen en werken ze nu samen aan een rechtvaardige transitie in hun sector”, vertelt Mustapha Hauwa, die het project coördineerde vanuit de NLC. “Om kennis hierover te verdiepen, organiseerden zij in het derde kwartaal van 2021 een driedaagse workshop.”

Bijdrage nationale klimaatplannen

Een ander winstpunt is dat de regering meer erkenning geeft aan het werk van de vakbonden op het gebied van een eerlijke transitie. Dit heeft ze gedaan door de NLC op te nemen als enige niet-overheidsactor in de beoordeling van de onlangs afgesloten nationale klimaatplannen. “Onze belangrijkste bijdrage was een hoofdstuk over groene banen en een gedeelte over een rechtvaardige transitie.”

Volgende fase

De NLC gaat door met de strijd voor een eerlijke energietransitie. “Nigeria is 1 van de slechts 5 landen in Afrika dat een rechtvaardige transitie in zijn nationale klimaatplannen heeft opgenomen”, vertelt Hauwa. “Maar de verschuiving van aardolie-exploratie naar zonne- en windenergie verloopt veel langzamer dan we dachten en de werknemers in de sector zijn niet helemaal enthousiast over die verschuiving. Daar focussen we ons nu op.”

Lees hier wat we nog meer doen op het gebied van een eerlijke energietransitie.