Nigeria: samenwerken voor een eerlijke omschakeling naar duurzame energie

Door Redactie 04 januari 2021

Met steun van Mondiaal FNV en in nauwe samenwerking met Milieudefensie hebben vakbonden en milieuorganisaties in Nigeria een unieke alliantie gesmeed - een van de eerste in zijn soort in het land. Het doel is om werknemers en lokale gemeenschappen te informeren en te organiseren over de gevolgen van de klimaatverandering. En om een voor werknemers eerlijke omschakeling naar duurzame energie te bereiken.

In Nigeria zijn de landbouw- en petroleumsector groot: ze bieden werk aan miljoenen werknemers. Ze dragen ook bij aan klimaatverandering: ze veroorzaken droogte, woestijnvorming, variabele regenval en extreme hitte. Een omschakeling van fossiele energie naar duurzame energie is nodig om verdere klimaatverandering tegen te gaan, maar zal ook veel mensen werkzaam in deze sectoren raken.

'Just Transition'

De vakbonden en ngo's trekken samen op om met de overheid en werkgevers afspraken te maken over een rechtvaardige overgang voor werknemers: ‘Just Transition’. Zodat de vele werknemers in de oude fossiele economie straks niet aan de kant staan met lege handen, maar de mogelijkheid krijgen voor omscholing en nieuw, goed werk in de duurzame economie.

Door discussies wordt de samenwerking tussen vakbonden en ngo’s steeds verder ontwikkeld en wordt duidelijk wat nodig is voor een Just Transition. Daarover gaat de video "Nigeria, samenwerken aan een eerlijke omschakeling naar duurzame energie".

Meer lezen?

P+ special: Klimaatactie in Nigeria