Wil jij beleven welke reis een eerlijk t-shirt doormaakt? Kruip in de huid van de kledingfabrikant en brandmanager en ervaar voor welke keuzes zij staan. Wij mogen vijf toegangskaarten weggeven voor een virtuele workshop op vrijdagmiddag 25 september. En jij kan meedoen!
Tijdens de virtuele workshop beleef je de reis van een eerlijk shirt. We beginnen bij de fabriek in Bangladesh en reizen helemaal mee tot aan de etalage in Nederland. Tussendoor staan we stil bij de keuzes van onder andere de fabrikant, de textielwerknemer die actief is bij de lokale vakbond, de brandmanager van een duurzaam kledingmerk en de overheid. En we eindigen de reis van het shirt natuurlijk bij jou: de consument! Samen denken we na over hoe we de kledingketen transformeren naar een eerlijke keten.
Tijdens de workshop ontrafelen we de keten, ervaren we de uitdagingen én werken we samen aan oplossingen. Dit doen we allemaal om het ontwikkelingsdoel SDG 8 te behalen. Want iedereen op de wereld verdient een leefbaar loon en hoort te werken onder veilige werkomstandigheden.
Vrijdag 25 september van 14.00 tot 15.15 uur.
De workshop vindt plaats tijdens de SDG Action Day. Dit evenement is in samenwerking met Mondiaal FNV, CNV Internationaal, Fair Wear Foundation en Kuyichi. Dit jaar heeft de SDG Action Day een virtuele setting. Je volgt de workshop daarom online.
Like de winactie-post op LinkedIn en laat in de comments weten waarom jíj de reis van het shirt graag wil beleven. Woensdag krijgen de winnaars bericht via LinkedIn.
Wil jij hoe dan ook aanwezig zijn bij de virtuele reis? Koop dan een ticket voor de SDG Action Day. Met een ticket beleef jij de reis van het shirt, én heb je toegang tot alle andere workshops en netwerkmogelijkheden. Bekijk voor meer informatie, prijzen en tickets de website van SDG Nederland. Als je een ticket bestelt, kies in het aanmeldformulier dan voor workshop 3N (workshop N in ronde 3).
Mondiaal FNV zet zich samen met Fair Wear Foundation en CNV Internationaal onder andere in voor SDG 8: Eerlijk werk en economische groei. De kledingketen is kwetsbaar, en al helemaal in deze moeilijke coronatijden. Veel textielwerknemers verliezen hun baan, omdat orders door Europese kledingmerken worden geannuleerd. Vakbonden staan daardoor meer dan ooit onder druk en ook overheden staan voor grote uitdagingen.