4 jaar strijden voor compensatie na sluiting fabriek

Door Redactie 20 februari 2020

Honderden werknemers van de Umas Jaya Agrotama zetmeelfabriek in het Indonesische Lampung vechten al 4 jaar voor compensatie voor hun plotselinge ontslag. Het agrofood moederbedrijf Great Giant Pineapple van de Gunung Sewu Group besloot in mei 2016 opeens de fabriekspoorten te sluiten, waardoor de werknemers met lege handen op straat stonden. Sindsdien voeren ze met steun van hun vakbond actie, met hulp van de internationale vakbond IUF.

Foto: Werknemers blijven protesteren bij het kantoor van Gunung Sewu Group in Jakarta, waar zij het massa-ontslag en sluiting van de Umas Jaya Agrotama-fabriek in 2016 hekelen en onderhandeling met de vakbond eisen (Foto IUF).

Het besluit om de fabriek op te heffen, kwam zonder aankondiging en zonder overleg met de vakbond SBMUJA, lid van de internationale sectorbond IUF. Nog steeds wil het management niet in gesprek met de bond, en dat betekent een grove schending van de fundamentele rechten van de werknemers.

’s Werelds grootste ananasproducent

Umas Jaya Agrotama is een volledige dochteronderneming van de Great Giant Pineapple van de Gunung Sewu Group. Great Giant Pineapple is een van ‘s werelds grootste ananasproducenten, waarvan de producten in blik wereldwijd worden geëxporteerd. Volgens de IUF heeft Gunung Sewu Group, ondanks zijn internationale reputatie en zijn claim te werken voor ‘individuele en collectieve empowerment’, het leven van honderden gezinnen in de plattelandsgemeenschap in Lampung geruïneerd, toen het de onmiddellijke sluiting van de fabriek beval.

Honderden werknemers abrupt buitengezet

Het management is ervan overtuigd dat ze het allemaal erg goed doen. ‘Dat is waarom we nog steeds werknemers hebben die 20 en 30 jaar bij ons zijn’, aldus een van hun stellingen. De tijdelijke werknemers met onzekere contracten die jarenlang werden geëxploiteerd, werden echter 'abrupt buitengezet en op de schroothoop gegooid', aldus IUF. Gunung Sewu Group heeft deze schendingen van werknemersrechten in de afgelopen 4 jaar in stand gehouden door te weigeren onderhandelingen te voeren met SBMUJA.

Online actie

Met de steun van de IUF blijft SBMUJA vechten voor hun rechten. De IUF roept iedereen op een bericht naar het topmanagement van de moedermaatschappij te sturen en erop te staan dat het deze schendingen van werknemersrechten verhelpt door te goeder trouw onderhandelingen met de vakbond aan te gaan. Doe mee en klik op deze link

Bron:
IUF

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.