Vakbondsrechtenprijs 2021 voor Zimbabwaanse vakbondsleider ZCTU

Moed, solidariteit en steun voor vakbond

Door Redactie 21 september 2021

In een land waar bijna iedereen in armoede leeft, is een vakbond van levensbelang. Peter Gift Mutasa voert met gevaar voor eigen leven sinds 2016 de Zimbabwaanse vakbeweging ZCTU aan. Onlangs ontving hij de FNV Vakbondsrechtenprijs. Deze prijs geeft hem en zijn vakbond moed, solidariteit en steun.

Peter Mutasa van vakbond ZCTU

Fotograaf: Jean-Pierre Jans

Extreme armoede in Zimbabwe

Mutasa speelt samen met zijn collega’s een belangrijke rol in de strijd tegen de grote armoede in Zimbabwe. Op dit moment kan 83 procent van de werknemers nauwelijks voedsel betalen door de armoede. De armoede is ontstaan nadat de oude munteenheid is heringevoerd. Zo'n 40 procent leeft zelfs in extreme armoede. De overheid faalt in het oplossen van dit grote probleem, aldus Mutasa.

Gevaar voor eigen leven

De vakbond komt op voor de bevolking, onder andere via stakingen. En dat gaat niet zonder gevaar. 'We worden altijd geschaduwd, overal, en we zijn nooit veilig. Je weet nooit wat er morgen gebeurt.' Ondanks bedreigingen en gevangenneming gaan ze door met de strijd voor hervormingen waarmee de extreme armoede kan worden opgelost.

Prijs geeft moed, solidariteit en steun

Mutasa is blij met de FNV Vakbondsrechtenprijs. 'De prijs is voor ons allemaal en geeft ons moed. Het voelt als solidariteit en steun.'

Lees het gehele artikel in FNV Magazine.