Grote zorgen om vrijheid en veiligheid vakbondsleider Zimbabwe

Door Redactie 28 juli 2020

De Zimbabwaanse vakbondsfederatie ZCTU meldt dat de politie hun voorzitter, Peter Mutasa, op een lijst met ‘gezochte personen’ heeft geplaatst. Een schending van mensen- en vakbondsrechten, want zijn enige 'misdaad' is vakbondswerk verrichten. Dit bericht komt nadat ruim twee weken geleden de woning van Mutasa door veiligheidsagenten is binnengevallen. De vakbondsleider meldt dat hij veilig is maar weet niet voor hoe lang.

Foto: Peter Mutasa op bezoek in Nederland, 2019

Huis vakbondsleider binnengevallen

Peter Mutasa vertelde aan de Daily News hoe zijn huis in Harare was binnengevallen door de veiligheidsagenten. “Een groep gewapende mannen arriveerde rond 22.30 uur bij mijn huis en vond mijn neef en broer buiten het huis zitten. Ze vroegen naar mijn verblijfplaats en ze zeiden dat ze politieagenten waren. Ze zochten mij voor een misdaad die ik naar verluidt had begaan. Mijn broer en neef eisten een identificatie van de mannen, maar ze weigerden zich te identificeren.”

“Toen begonnen ze de familie lastig te vallen en eisten dat ze vertelden waar ik was. Ze namen mijn broer en neef mee, maar zij slaagden erin te ontsnappen nadat ze heel hard hadden geroepen om de buren te waarschuwen.

“Nadat ze door de buren waren gestoord, gingen de mannen naar de parkeerplaats en staken de banden van mijn auto lek. Ze wilden duidelijk voorkomen dat ik weg zou kunnen gaan omdat ze toen terugkwamen in een witte Quantum en deden alsof ze verdwaald waren, op zoek naar aanwijzingen” vertelt Mutasa.

‘Wij blijven ons werk doen’

Mutasa heeft aangifte gedaan bij de politie, maar hij is niet afgeschrikt om voor de rechten van werknemers te vechten.

“Wij zijn geen vijanden van de staat. Dus we blijven ons werk doen. Ze proberen ons te intimideren, maar dat mag niet… dat vereist niet dat de staat ’s nachts veiligheidsagenten stuurt. Werknemers zullen doorgaan met hun eisen, samen met verpleegkundigen en artsen in protesten. Werknemers hebben geen keus, als ze ophouden met het eisen van een beter loon, sterven ze van de honger”, aldus Mutasa aan Daily News.

Criminalisering van vakbondsleden

Naast het plaatsen van Mutasa op een 'gezochte personenlijst' meldt de ZCTU dat de regeringspartij Zanu PF de vakbond heeft bestempeld als terroristische organisatie. De ZCTU zegt op Facebook ernstig bezwaar te maken tegen de criminalisering van vakbondsleden. “We verontschuldigen ons niet voor ons werk en geen enkele vorm van intimidatie zou ons ervan weerhouden ons mandaat uit de voeren. “ Volgens de Daily News stijgt de politieke spanning in het land vanwege een door de ZCTU geplande massademonstratie op 31 juli a.s.

De FNV heeft een lange solidariteitsrelatie met de ZCTU en steunt de vakbondsfederatie waar mogelijk.

Update 24-08-2020: FNV stuurt een brief aan minister Kaag over de situatie van de ZCTU en vraagt de Nederlandse regering druk uit te oefenen op de regering van Zimbabwe en haar te wijzen op de volgende specifieke eisen:

• Publieke distantiering door ZANU-PF van de claim dat de ZCTU een terroristische organisatie is;
  • De ZCTU te erkennen als een legitieme sociale partner waarmee de regering afstemt inbijeenkomsten van het zgn. “Tripartite Negotiating Forum”;
  • Stoppen met de criminele vervolging van vakbondsvertegenwoordigers, die slechts hun plicht doen door de autoriteiten te wijzen op de benarde situatie van de werkenden in Zimbabwe;
  • Vrijlaten van alle activisten die vervolgd zijn omdat ze hun recht op vrijheid van organisatie uitoefenden.

Bron:
ZCTU Facebook
Daily News

Lees ook:

‘Er gebeuren nu dingen die we zelfs onder Mugabe niet zagen'

‘Zimbabwe is slechter af met president Mnangagwa dan vroeger met Mugabe' (Trouw)