Wereldwijde actiedag voor vrijheid Zimbabwaanse vakbondsmensen

Door Redactie 4 februari 2020

De internationale vakbondsfederatie ITUC roept op om vandaag, 4 februari, solidariteitsacties te voeren voor 28 aangeklaagde vakbondsmensen uit Zimbabwe. De FNV geeft hier gehoor aan en heeft een brief gestuurd aan de ministers Blok en Kaag met een oproep druk uit te oefenen op de Zimbabwaanse regering. Op het FNV-hoofdkantoor organiseert de FNV-werkgroep Sub-Sahara Afrika een solidariteitsactie.

Beeld: ITUC

Een jaar geleden in januari werden secretaris-generaal Japhet Moyo en voorzitter Peter Mutasa van de Zimbabwe vakcentrale ZCTU hardhandig opgepakt tijdens een driedaags protest. De actie was gericht tegen de massale prijsstijgingen voor essentiële goederen en diensten nadat de regering eenzijdig tot een verhoging van 150% van de brandstofkosten had besloten. Tijdens deze protesten vonden 12 werknemers de dood en werden meer dan 200 activisten opgepakt.

Rechtszaken vanwege driedaags protest

Moyo en Mutasa werden na internationale druk van onder meer de ITUC in februari weer vrijgelaten. Maar nog steeds worden 28 vakbondsmensen vanwege de acties vorig jaar vervolgd. Vandaag worden zij opnieuw voorgeleid voor de rechter. Voor het mensen- en vakbondsrechtencomité van de ITUC reden temeer om vandaag uit te roepen tot internationale solidariteitsdag met Zimbabwe. Ze roept de Zimbabwaanse regering op alle criminele beschuldigingen in te trekken tegen werknemersvertegenwoordigers en leiders van het maatschappelijk middenveld die zijn gearresteerd. Ook eist de ITUC dat de 2e vicepresident van de ZCTU, John Chirenda, die door de Zimbabwe Revenue Authority (ZIMRA) is ontslagen wegens vakbondsactiviteiten, zijn baan weer terugkrijgt.

FNV schrijft brief aan ministers Blok en Kaag

In navolging van ITUC’s oproep aan zijn gelieerde bonden heeft voorzitter Han Busker vandaag namens de FNV een brief aan minister Blok van Buitenlandse Zaken en minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gestuurd. Hij verzoekt beide ministers namens de Nederlandse regering druk uit te oefenen op de regering van Zimbabwe om de mensenrechten en arbeidsrechten te eerbiedigen en de aanbevelingen op te volgen van de ILO-commissie voor de Toepassing van Arbeidsnormen (CAS) van afgelopen juni 2019.

‘Wij signaleren met ongerustheid een voortdurende intimidatie van vakbondsleden die sociaaleconomische rechtvaardigheid eisen’, schrijft Busker. ‘De onderdrukking van haar eigen bevolking door de regering van Zimbabwe is schandalig. De hoop die aanvankelijk gepaard ging met de val van het regime van Mugabe is veranderd in wanhoop, woede en angst, nu werkende gezinnen de rekening voor het falende economische beleid van president Mnangagwa moeten betalen. (…) De regering van Zimbabwe moet onmiddellijk een einde maken aan het repressieve geweld tegen demonstranten en in dialoog gaan met de vakbonden om een vreedzame oplossing te vinden.’

Oproep om alle wetgeving aan te passen

Ook stuurde Busker vandaag een brief aan de Zimbabwaanse president Mnangagwa, waarin hij de constante aanvallen op de vakbeweging veroordeelt en onder meer oproept alle wetgeving te wijzigen ‘om te voldoen aan de VN-normen inzake het recht op vrijheid van vreedzame vergadering en van vereniging, rekening houdend met de aanbevelingen van het gezamenlijk verslag van de VN van de speciale rapporteur over het recht op vrijheid van vreedzame vergadering en van vereniging en de speciale rapporteur over buitengerechtelijke, summiere of willekeurige executies over het juiste beheer van vergaderingen.’

FNV-actie tijdens lunch

Dick de Graaf van de FNV-werkgroep Sub-Sahara Afrika vertelt collega's in het Centraal Vakbondshuis in Utrecht over de solidariteitsactie voor Zimbabwe

De FNV-werkgroep Sub-Sahara Afrika organiseert vandaag tijdens de lunchpauze een solidariteitsactie op het hoofdkantoor van de FNV in Utrecht. Er is een informatiestand, Bert Giskes en Dick de Graaf zullen er de FNV-medewerkers toespreken over de situatie in Zimbabwe en foto's maken om te sturen aan de collega's in Zimbabwe. De werkgroep heeft een speciale band met voorzitter Peter Mutasa van de ZCTU, Mutasa was vorig jaar nog op bezoek bij de FNV. Ze zullen onder meer wijzen op de slechte economische situatie van Zimbabwe: massale werkeloosheid, een inflatie van 800% per jaar en lonen die nauwelijks toereikend zijn om brood te kopen.

Bronnen:
Speciale actiepagina van de ITUC