Stijging ernstige schendingen van werknemersrechten wereldwijd

Door Redactie 18 juni 2020

De ITUC Global Rights Index van 2020 meldt dat het aantal schendingen van de rechten van werknemers sinds 7 jaar niet zo hoog is geweest. Oorzaak is dat meer landen de registratie van vakbonden belemmeren.

De trend van regeringen en werkgevers om collectieve onderhandelingen en het stakingsrecht in te perken en uitsluiting van vakbondsleden toe te staan, is verergerd. Een toename van het aantal landen dat de vrijheid van meningsuiting ontkent of beperkt, toont de kwetsbaarheid van democratieën aan. Het aantal landen dat de toegang tot de rechter beperkt, is onaanvaardbaar hoog is gebleven, aldus de ITUC.

Slechtste regio voor werknemers

Het Midden-Oosten en Noord-Afrika blijken 7 jaar op rij de slechtste regio ter wereld voor werknemers, vanwege de aanhoudende onveiligheid en de conflicten in Palestina, Syrië, Jemen en Libië. Dit in combinatie met een zeer regressieve aanpak van werknemersvertegenwoordiging en vakbondsrechten.

Top-10 slechtste landen

De 10 slechtste landen voor werkende mensen in 2020 zijn Bangladesh, Brazilië, Colombia, Egypte, Honduras, India, Kazachstan, de Filipijnen, Turkije en Zimbabwe. De 7e editie van de ITUC Global Rights Index rangschikt 144 landen op de mate van respect voor de rechten van werknemers. De belangrijkste bevindingen zijn:

• 85% van de landen heeft het stakingsrecht geschonden;
  • 80% van de landen heeft het recht op collectief onderhandelen geschonden;
  • Het aantal landen dat de registratie van vakbonden heeft belemmerd, is toegenomen;
  • Drie nieuwe landen staan op de lijst van 10 slechtste landen voor werknemers (Egypte, Honduras, India);
  • Het aantal landen dat de vrijheid van meningsuiting heeft geschrapt of beperkt, is gestegen van 54 in 2019 naar 56 in 2020;
  • In 51 landen werden werknemers blootgesteld aan geweld;
  • In 72% van de landen hadden werknemers geen of beperkte toegang tot de rechter;
  • In 61 landen moesten werknemers willekeurige arrestaties en detenties ondergaan.

Landen niet in staat pandemie te bestrijden

Een nieuwe trend in 2020 is een toenemend toezicht en controle door de regering op vakbondsleiders, in een poging angst aan te jagen en druk uit te oefenen op onafhankelijke vakbonden en hun leden. Voorzitter van de ITUC Sharan Burrow: “Deze bedreigingen voor werknemers, onze economieën en democratieën waren al hardnekkig aanwezig op de werkplekken en in landen voordat de pandemie van Covid-19 levens en levensonderhoud verstoorde. In veel landen hebben de bestaande repressie van vakbonden en de weigering van regeringen om de rechten te respecteren en de sociale dialoog aan te gaan, werknemers aan ziekte en dood blootgesteld en zijn landen niet in staat de pandemie effectief te bestrijden.”

Strijd tegen corona als excuus voor inperking

“Als we naar het herstel en de opbouw van veerkrachtige economieën kijken, vormt de ITUC Global Rights Index 2020 een basis waarop we regeringen en werkgevers ter verantwoording zullen roepen”, vervolgt Burrow. “Sommige landen gaan nog verder dan de bevindingen in de index. Onder de dekmantel van maatregelen om de pandemie van het coronavirus aan te pakken, werken ze verder aan hun agenda om de rechten van werknemers in te perken. Dit moet stoppen en worden teruggedraaid.”

Mondiaal FNV steunt partners in strijd voor respect vakbondsrechten

Mondiaal FNV steunt partners in de strijd voor respect van vakbondsrechten. We maken het mogelijk dat zij naar de rechter kunnen stappen of een klacht kunnen indienen. Vanuit Nederland spreken we bedrijven en overheden aan als rechten van vakbondsleden en arbeiders geschonden worden. Zie ook: Respect voor vakbondsrechten

Bron:

ITUC