Uniek: Dag van de Arbeid 1 mei virtueel gevierd wereldwijd

Door Redactie 30 april 2020

Op 1 mei 2020 vieren we de Dag van de Arbeid voor het eerst virtueel wereldwijd. Zowel de FNV in Nederland als de internationale vakbeweging gaan een live-uitzending verzorgen op hun social mediakanalen. Met aandacht voor de toekomst van werk. De coronacrisis raakt vooral laagbetaalde, kwetsbare werknemers in te veel landen hard. De internationale vakbondsorganisatie ITUC pleit voor verbetering van banen, lonen en sociale bescherming.

Vuilnisrecyclers in Dhaka, Bangladesh

Foto: Roderick Polak

FNV

FNV organiseert een online 1-mei-viering, via Twitter, Facebook en YouTube. In een live-uitzending op haar social mediakanalen gaan medewerkers beeldbellen met mensen die in de frontlinie werken in deze corona-tijd Het gaat om mensen in de zorg, het onderwijs, de afvalverwerking en thuiswerkers. En iedereen mag meepraten.

Internationale viering

De internationale vakbeweging zorgt via livestreaming voor de #VirtualMayDay. Zij stelt de vakbonden over de hele wereld in staat hun solidariteit met elkaar, maar vooral ook met degenen die strijden voor werknemersrechten te tonen. Vier 1 mei hier met collega’s wereldwijd (1 mei van 09.00 -21.00 uur).

Waarom vieren we Dag van de Arbeid

Dit doen we omdat miljoenen werknemers in kwetsbare posities zitten. Het grootste deel van de wereldbevolking zit nu afgesloten en opgesloten om verspreiding van het corona-virus binnen gemeenschappen te vertragen en ouderen en mensen met al bestaande gezondheidsproblemen te beschermen. ‘De economische en sociale impact is enorm en raakt vooral de laagbetaalde, kwetsbare werknemers in te veel landen’, stelt de ITUC in een verklaring.
De vakbondskoepel maakt een tussenbalans op: tienduizenden mensen zijn overleden en nog veel meer zullen blijvende gevolgen voor de gezondheid overhouden. Volgens voorspellingen zullen 200 miljoen banen verloren gaan, miljoenen mensen het risico lopen weer in de armoede terug te vallen, en de enorme ongelijkheid die al bestond, wordt groter en groter. Maar liefst 2/3 van de wereldbevolking heeft onvoldoende of geen sociale bescherming en wordt dus ernstig blootgesteld, en velen worden geconfronteerd met armoede en honger.

Coronacrisis heeft tekortkomingen blootgelegd van globalisering

‘De gevolgen van deze crisis hebben op ruwe wijze de tekortkomingen blootgelegd van het model van globalisering, dat is opgelegd aan werkende vrouwen en mannen’, aldus de ITUC. ‘De volksgezondheidsstelsels zijn verzwakt door bezuinigingen en door de uitholling van de arbeidsrechten zijn miljoenen werknemers in kwetsbare posities geraakt. Vooral vrouwen, arbeidsmigranten, etnische minderheden en anderen die met discriminatie worden geconfronteerd, worden zwaar belast. Dit moet veranderen.’

Hoe starten we de wereldeconomie weer op?

De ITUC pleit bij de heropstart van de wereldeconomie voor 3 hoofddoelstellingen rondom banen, inkomens en sociale bescherming:
•    volledige werkgelegenheid met waardig werk voor iedereen;
•    gezonde en veilige omstandigheden;
•    formalisering van informeel werk; en een einde aan onzeker werk.
Het minimum leefloon moet overal gelden, het recht op collectieve onderhandelingen moet voor alle werknemers worden gewaarborgd en de loonkloof tussen mannen en vrouwen moet worden dichtgemaakt. En tenslotte vindt de ITUC dit hét moment voor wereldwijde samenwerking om sociale bescherming voor iedereen te financieren. Vandaar het 1-mei-motto: ‘Eén wereld: banen, lonen en sociale bescherming’.

Bronnen:

ITUC