Vakbondswerk mag niet strafbaar zijn

Steun Myanmar, steun Thet Hning Aung, doneer nu

Door Redactie 28 oktober 2021

Sinds de militaire staatsgreep zijn vakbonden verboden. Het is gevaarlijk om lid te zijn. De vakbonden werken nu ondergronds. In het verleden waren er vele positieve veranderingen voor werkenden in Myanmar. Nu ziet het er voor werkenden en vakbondsmensen niet goed uit. Met in het bijzonder voor onze vakbondspartner Thet Hning Aung. Hij is opgepakt. Er hangt hem een onterechte gevangenisstraf boven het hoofd. Dat mag niet gebeuren.

Actie

Thet Hnin Aung strijdt voor de verbetering van het arbeidsrecht en loonbeleid in o.a. de kledingsector in Myanmar. In 2022 staat vakbondsleider Thet voor de rechtbank. Hij is in staat van beschuldiging gesteld, voor het deelnemen aan een demonstratie, lid zijn van een illegale organisatie en het ondermijnen van de staat. Door zijn strijd hangt hem nu een gevangenisstraf van maximaal 20 jaar boven het hoofd met mogelijk dwangarbeid.

Help Thet Hnin Aung bevrijden

Er staat veel op het spel. Een veroordeling kan tot een zware straf leiden. Mondiaal FNV eist samen met mensenrechtenadvocaten een eerlijk proces voor Thet Hnin Aung. Voor de proceskosten en om aandacht te vragen voor Myanmar en onterechte opsluiting hebben we €25.000,- nodig.

Doneer nu, en bevrijd Thet Nhing Aung van de junta in Myanmar!

Situatie Myanmar

Op 1 februari 2021 greep het leger van Myanmar onrechtmatig de macht. Hiermee kwam er een eind aan de stappen richting democratie en economische ontwikkeling van de afgelopen jaren. Het militaire regime wordt verdacht van misdaden tegen de menselijkheid en genocide. Het regime houdt zich niet aan de regels van de rechtsstaat. Vakbonden zijn verboden door de junta en worden actief vervolgd. Het is gevaarlijk om lid te zijn. De rol van vakbonden is aan banden gelegd en dit heeft een nadelige invloed op de arbeidsomstandigheden en respecteren van arbeidsrechten. Vakbondsleden en hun familie worden bedreigd en gearresteerd. Vakbonden kunnen alleen ondergronds werken.

Samenwerking

Al jaren werken we actief samen met de vakbonden in Myanmar. Via succesvolle sociale dialoog is er o.a. eerlijkere arbeidswetgeving gekomen. Het ziet er op dit moment niet goed uit voor de mensen in Myanmar. Onze partner Thet Hning Aung, vakbondsleider van onze partnervakbond MICS, is opgepakt tijdens het deelnemen aan een protestactie tegen het militaire regime. Er hangt hem een onterechte gevangenisstraf boven het hoofd. We maken ons grote zorgen over de eerlijkheid van het proces tegen vakbondsmensen en hun welzijn.

Succesvol vakbondswerk

Mondiaal FNV steunt de vakbeweging in Myanmar al jaren. Samen met vakbonden MICS en CTUM hebben we bijgedragen aan een sociale dialoog met de overheid en werkgevers. Dit heeft nationale arbeidshervormingen opgeleverd zoals een verhoging van wettelijk minimumloon, arbeidswetgeving en hervormingen van de arbeidsrechtbanken.

Thet Hning Aung

Het Burmese leger beschuldigt Thet onterecht van lidmaatschap van een onwettige vereniging. Zijn zaak staat niet op zichzelf. Sinds het leger in februari 2021 onrechtmatig de macht greep, worden mensenrechtenactivisten en vakbondsleiders zonder reden opgepakt en aangeklaagd. De militairen proberen hiermee hun greep op het land en de economie te behouden.

Luister hier de podcast over situatie Myanmar.

Meer informatie over situatie

Thet Hning Aung

Thet Hnin Aung is een vakbondsleider in Myanmar. Hij strijdt tegen discriminatie,  voor gelijke kansen voor vrouwen, veilige werksituaties en eerlijke arbeidsomstandigheden in het land. Zo ook in de kledingindustrie, waar een deel van onze kleding in Nederland vandaan komt.

Proces

In juni 2021 werd hij gearresteerd toen hij mee deed aan een demonstratie. Hij is enkele weken vastgehouden in een ondervragingscentrum waar hij ook is gemarteld. Eind juli werd hij overgebracht naar een gevangenis. Op 23 augustus beschuldigde de rechtbank hem zonder aanwezigheid van een advocaat van artikel 17/1 van de ‘Onwettige Verenigingswet’. Die aanklacht kan hem tot wel 20 jaar gevangenisstraf opleveren.

Met jouw steun strijdt Mondiaal FNV voor een eerlijk proces voor Thet Hnin Aung, en eisen we zijn vrijheid. Doneer vandaag nog.

Protest gaat door in de gevangenis

Zelfs nu Thet Hnin Aung vast zit, blijft hij strijden voor rechtvaardigheid. Op 10 december, de internationale dag van de mensenrechten, protesteerde hij samen met andere politieke gevangenen tegen het militaire regime en de coup. De gevangenen bleven tijdens de ochtendoproep in hun cel en zongen protestliederen. De gevangenisbewaking maakte met geweld een einde aan de staking. Thet Hnin Aung zelf bleef ongedeerd maar is in een isolatiecel geplaatst.

Wat kan jij doen?

Mondiaal FNV roept op tot internationale solidariteit om het Burmese volk te steunen en Thet Hning Aung vrij te laten. Je kunt doneren voor een eerlijk proces. Ook kan je Thet een hart onder de riem steken en hem een solidariteitsbrief sturen. Of laat van je horen op je social mediakanalen en steun onze strijd!

Schrijfactie

Brieven zijn altijd een effectieve manier om solidaire en mentale steun te geven aan vakbondsmensen en activisten. Stuur vandaag nog jouw brief naar vakbond MICS. Zij zorgen ervoor dat ze bij hem terecht komen in de gevangenis. Dit kan (vanwege veiligheidsredenen) enkel digitaal.

Schrijf nu

Voorbeeld brief Myanmar 2021

Steun via social media

Wil je iets doen voor de mensen in Myanmar via je social media? Wij zorgen ervoor dat je bericht ook via onze kanalen wordt verspreid.

Vertel het verhaal:

De militaire junta blijft het werk van vakbondsleiders en activisten belemmeren. Ik roep op tot internationale solidariteit met de Burmese bevolking. Die bevolking strijdt om de democratie terug te winnen en ervoor te zorgen dat de mensenrechten en het recht op vrijheid van vereniging en vergadering worden gerespecteerd.

Die inzet komt ze duur te staan. Sinds de militaire staatsgreep zijn vakbonden en maatschappelijke organisaties gedwongen ondergronds te werken. Activisten zoals Thet Hnin Aung hangt onterecht gevangenisstraf boven het hoofd. Steun de vakbonden en activisten in Myanmar door te doneren. www.fnv.nl/SteunMyanmar #FreeThetHninAung @MondiaalFNV