Overeenkomst met H&M beschermt werknemers

Door Redactie 12 januari 2016

Dankzij de zogenoemde global framework agreement (GFA) die H&M met de internationale sectorbond IndustriALL in november heeft getekend, zijn een aantal ontslagen textielwerknemers in Birma en Pakistan weer in dienst genomen. “De GFA is een efficiënt instrument voor conflictoplossing en een geweldig instrument om werknemersrechten te beschermen”, aldus een Pakistaanse vakbondsleider.

De GFA dient ter bescherming van de arbeidsrechten van de 1,6 miljoen werknemers in de wereldwijde keten van toeleveranciers van H&M. Gelukkig maar, want in Birma (Myanmar) werden 8 vakbondsmensen, die een staking van een maand lang hadden geleid in de kledingfabriek Jiale Fashion in Yangon ontslagen. Daarop schakelde de Confederation of Trade Unions in Myanmar (CTUM) de hulp in van IndustriALL, omdat de situatie te maken had met vrijheid van verenging.

De duurzaamheidsafdeling van H&M stimuleerde vervolgens een dialoog tussen de lokale vestiging van de fabriek en de eigenaars in Hong Kong. Samen met IndustriALL en de CTUM kwamen ze uiteindelijk tot een akkoord. De ontslagen werknemers werden weer in dienst genomen en het management zegde toe de fabrieksvakbond Jiale Basic Labour Organization, gelieerd aan CTUM, te erkennen.

Industriële rust

“Het opbouwen van vertrouwen tussen werknemers en management is de sleutel tot industriële rust”, aldus een betrokken vakbondsbestuurder. Textielsectordirecteur van IndustriALL Christina Hajagos-Clausen zei: “De GFA is ontstaan uit een gedeelde overtuiging dat goedgestructureerde industriële relaties essentieel zijn voor een stabiel en duurzaam productiemodel. Dit type van samenwerking is cruciaal voor het aanbrengen van verbeteringen voor de werknemers in de toeleverancierketen van H&M.”

Ontslag wegens opeisen rechten

In november warden 88 Pakistaanse textielwerkers ontslagen door de Denim Clothing Company (DCC) omdat ze hun rechten opeisten. Het conflict begon nadat 5 werknemersvertegenwoordigers opstaande voet werden ontslagen omdat ze een gesprek eisten over het gebrek aan sociale zekerheid, verzekeringen en lonen onder het minimumloon die vaak ook nog te laat werden uitbetaald. Toen 83 collega’s voor hen opkwamen, werden ook zij ontslagen.

Opnieuw gingen, dankzij de versgetekende GFA, H&M, de aan IndustriALL-gelieerde vakbond NTUF en het lokale management van Denim Clothing rond de tafel zitten. Alle ontslagen werknemers werden weer in dienst genomen, met volledige loonuitbetaling. Nasir Mansoor van NTUF benadrukte dat dit de GFA en de inzet van het regionale IndustriALL-kantoor de oplossing heeft bespoedigd. “De GFA is een efficiënt instrument voor conflictoplossing en een geweldig instrument om werknemersrechten te beschermen.”

Geweldige moed

Een van de betrokken Pakistaanse textielwerknemers, Abdul Jabbar, zei: “Dit toont de macht van samenwerkende werknemers en de kracht van internationale solidariteit om crises op te lossen. Het gaf ons niet alleen geweldige moed, maar ook de andere collega’s in onze fabriek, evenals daarbuiten.”

Bron:
IndustriALL