Oproep: Investeer in ontwikkelingssamenwerking voor mondiaal herstel

Door Redactie 12 mei 2021

Mondiaal FNV en CNV Internationaal roepen de nieuwe regering op: keer terug naar de afgesproken norm van 0,7% van het BNP voor ontwikkelingssamenwerking. Voorzitters Tuur Elzinga en Anneke Westerlaken trekken aan de bel bij de informateur en fractievoorzitters.

Het budget voor ontwikkelingssamenwerking is de afgelopen tien jaar gedaald: van 0,81% van ons Bruto Nationaal Product in 2010, naar 0,61% in 2020. Verhoging van het budget voor ontwikkelingssamenwerking is van groot belang, zeker in tijden van wereldwijde crisis. De COVID-19-pandemie is pas onder controle als we het virus overal een halt toe roepen. Herstel in lage- en middeninkomenslanden is hard nodig om wereldwijd uit de crisis te komen. Nederlandse handel én Nederlandse banen zijn bovendien afhankelijk van de situatie bij onze handelspartners.

In veel landen neemt armoede door de gevolgen van Corona toe en herstelt de economie minder snel dan hier. Dit raakt ook Nederland: mondiale productieketens zullen langdurig verstoord blijven. FNV, CNV, VNO-NCW en MKB-Nederland hielden in september een pleidooi voor het op peil houden van het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Minister Kaag zei in haar reactie op deze brief: ‘Ik deel uw mening dat samenwerking met sociale partners onontbeerlijk is voor duurzaam economisch herstel, en waardeer de inspanningen van Mondiaal FNV, CNV Internationaal en DECP zeer om vakbonden en werkgeversorganisaties in vele landen daarbij te ondersteunen.’

Verschillende politieke partijen kozen in hun verkiezingsprogramma’s voor een terugkeer naar 0,7%. Een goede zaak, want zo kan je investeren in de landen die het hardst geraakt zijn! Uit solidariteit, maar ook met het oog op stabiele handelsrelaties en de Nederlandse banen die hiervan afhankelijk zijn.

Als Mondiaal FNV zetten we ons hiervoor in. Voorzitter Tuur Elzinga stuurt een brief om het onderwerp duidelijk op de agenda te zetten tijdens de formatie.

Lees de brief van Mondiaal FNV & CNV Internationaal

Lees ook het opiniestuk van Karen Brouwer (Mondiaal FNV) & Elles van Ark (CNV Internationaal) dat eind maart verscheen op Joop.nl