Gezamenlijke wereldwijde actie om kledingindustrie te steunen

Door Redactie 28 april 2020

De internationale arbeidsorganisatie ILO neemt samen met een groot aantal organisaties, waaronder vakbonden en kledingmerken actie om fabrikanten te helpen bij het overleven van de coronacrisis. Ook om het inkomen, de gezondheid en de werkgelegenheid van kledingarbeiders te beschermen. Volgens ITUC moet dan ook gewerkt worden aan een rechtvaardiger en veerkrachtiger kledingindustrie. Ook de Fair Fashion Think Tank zet zich hiervoor in.

Foto: Roderick Polak

Het is een indrukwekkende lijst organisaties die dit initiatief steunen. De Internationale Organisatie van Werkgevers IOE, de internationale vakbondsconfederatie ITUC, de internationale vakbond voor de kledingsector IndustriALL en de Bengaalse werkgeversfederatie slaan de handen ineen met grote kledingmerken en -verkopers. Daaronder zijn Adidas, C&A, H&M Group, International Apparel Federation, Inditex, M&S, Primark, PVH Corporation, Ralph Lauren, Tchibo, VF Corporation, Under Armour en Zalando SE.

Concreet onderschrijven zij een oproep tot actie. Ze verbinden zich ertoe samen te werken met overheden en financiële instellingen om voldoende financiering vrij te maken om fabrikanten in staat te stellen hun bedrijf te waarborgen, inclusief betaling van lonen. Daar hoort ook inkomensondersteuning bij en baanregelingen om de gevolgen van de crisis aan te pakken.

Effectieve sociale dialoog tussen regeringen, werknemers- en werkgeversorganisaties

“De Internationale Arbeidsorganisatie maakt zich grote zorgen over de bedreiging die Covid-19 vormt voor miljoenen banen in de wereldwijde kledingindustrie”, zegt ILO-voorzitter Guy Rider. “Dit is een ongekende crisis die alleen kan worden opgelost door wereldwijde solidariteit. Prioriteit moet zijn om bedrijven te ondersteunen en werknemers te beschermen. De kern hiervan is een effectieve sociale dialoog tussen regeringen, werknemers- en werkgeversorganisaties. We dringen er bij alle actoren op aan om gehoor te geven aan deze oproep en gezamenlijke actie te ondernemen die ons zal helpen een catastrofe voor de industrie te voorkomen.”

Veerkracht en fatsoenlijk werk in de toekomst

Sharan Burrow, voorzitter van de internationale vakbondsconfederatie ITUC doet mee aan de oproep tot actie om ervoor te zorgen dat banen en duurzaam zakendoen in het midden- en kleinbedrijf in de kledingsector in deze zware periode behouden blijven. “We kunnen ons de menselijke en economische verwoesting van de ineenstorting van onze wereldwijde toeleveringsketens en nog meer miljoenen mensen in ontwikkelingslanden die weer in armoede worden gegooid meer niet veroorloven. Banen, inkomens en sociale bescherming zijn de dividenden van bedrijfscontinuïteit en deze verklaring roept op tot noodfondsen en sociale bescherming voor werknemers om het overleven van deze sector in de armste landen te garanderen. Leiderschap en samenwerking van alle belanghebbenden zijn essentieel om een toekomst te realiseren die is gebaseerd op veerkracht en fatsoenlijk werk.”

Bedrijfscontinuïteit en levensonderhoud werknemers

Roberto Suárez Santos, voorzitter van de internationale werkgeversorganisatie IOE legt uit: “De economische impact van de Covid-19-pandemie op deze kwetsbare industrie vraagt om een wereldwijde reactie. IOE sluit zich aan bij deze oproep tot actie om de bedrijfscontinuïteit en het levensonderhoud van werknemers in de kledingindustrie tijdens deze ontwrichtende periode te ondersteunen. Dit is een vrijwillig initiatief dat zich richt op het mobiliseren van collectieve actie.”

Stappen nader uitgewerkt

IOE, ITUC, de ILO en de andere organisaties die deze verklaring onderschrijven verbinden zich ertoe de ontwikkeling van ondergrenzen voor sociale bescherming te ondersteunen en de sociale bescherming voor werknemers en werkgevers in de kledingindustrie uit te breiden. Binnen twee weken zal een internationale werkgroep worden opgericht, waaronder kledingmerken en -fabrikanten, werknemers en werkgeversorganisaties en regeringen, om de stappen die nodig zijn om deze verbintenissen na te komen, verder uit te werken.

Denktank voor een eerlijke kledingketen

Een dag voor het wereldkundig maken van deze intentie om de kledingindustrie te steunen, lanceerde Mondiaal FNV met Fair Wear Foundation, CNV Internationaal en het ministerie van Buitenlandse Zaken de Fair Fashion Think Tank. In deze unieke 'denktank' komen dezelfde typen belanghebbenden, rond de 150 experts wereldwijd, tezamen om te werken aan duurzame oplossingen voor de kledingketen. De werknemer, de vakbond, de fabriekseigenaar, de toeleverancier, het kledingmerk, allen zullen hun inzichten geven hoe de industrie duurzaam, eerlijk en veerkrachtig te krijgen.  Ga voor meer info naar Fair Fashion Think Tank of bekijk de bijdragen van de experts via social media. #FFTT

Bron:
ITUC