Libanon: Vakbond boekt succes met financiering werkenden

Coronacrisis en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Vakbonden werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en voeren lobby richting de overheid voor sociale zekerheid en werkgarantie. En boeken resultaat. Zo heeft de internationale vakbondsfederatie voor huishoudelijk hulpen gezorgd voor noodfinanciering in Libanon.

Beeld via Wikimedia Commons

Huishoudelijk medewerkers hebben een kwetsbare positie door de aard van hun werk. Sommige werksters zitten nu zonder werk en zonder inkomen. Anderen hebben nog steeds werk maar moeten voor zieke familieleden zorgen (zonder voldoende beschermingsmiddelen), of hun werkzaamheden worden uitgebreid in de preventiestrijd tegen het virus (extra schoonmaken, langer doorwerken, enz.). De internationale vakbondsorganisatie voor huishoudelijk personeel IDWF werkt al samen met de internationale arbeidsorganisatie ILO en andere organisaties. De IDWF slaagde erin noodfinanciering te verstrekken aan gemeenschapsleiders, die de verdeling van contant geld/hulppakketten en andere behoeften zouden regelen, afhankelijk van wat nodig is. Tot dusverre zijn de activiteiten gericht op ondersteuning, wat nu de prioriteit is.

Vakbonden en sociale dialoog van cruciaal belang

Het werk van de vakbonden in Libanon wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die de regering heeft genomen. Onze partners aldaar zijn druk bezig om de projecten om te vormen naar deze nieuwe situatie binnen de doelstellingen van het project, ondersteund door Mondiaal FNV. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn.