Indonesische politie gebruikt geweld tegen vakbondsactivisten

Door Redactie 25 oktober 2020

Werknemers en vakbonden in Indonesië die op 6 en 8 oktober aan een nationale staking deelnamen, kregen te maken met geweld en willekeurige arrestaties. Hun protest richtte zich tegen de nieuwe Omnibuswet, een verzamelwet om o.a. meer banen te creëren, maar die werk en inkomen meer onzeker maakt. De wet is op 5 oktober versneld door het Indonesische parlement aangenomen.

Vakbonden protesteren tegen de Omnibus-wet

Volgens verslagen, die nu pas naar buiten zijn gekomen, raakten 32 leden van de metaalvakbond FSPMI gewond door waterkanonnen in Bekasi; nog eens 10 werden gearresteerd in Bekasi en Jakarta, omdat zij ervan werden beschuldigd ‘buiten de toegestane uren’ te staken. Een FSPMI-chauffeur in Bekasi werd ondervraagd door de politie van Jakarta en vervolgens tijdens de nacht vastgehouden.

Vrijheid van meningsuiting respecteren

De internationale vakbond IndustriALL is verbolgen over het politie-ingrijpen. IndustriALL-voorzitter Valter Sanches: “We roepen de Indonesische regering op om de vrijheid van meningsuiting van Indonesische arbeiders te respecteren en te beschermen, en om ervoor te zorgen dat er actie wordt ondernomen tegen de politieagenten die het Internationaal Verdrag voor burgerrechten en politieke rechten hebben geschonden. De Indonesische regering heeft dit verdrag getekend.”

Omnibuswet schaadt rechten werknemers

De FNV heeft al op 8 oktober samen met 13 andere organisaties een brief aan de Nederlandse minister Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking gestuurd om hun zorgen te uiten over de Omnibuswet. ‘Wij vrezen met veel Indonesische maatschappelijke organisaties dat deze wet helaas ten koste zal gaan van de bescherming van landrechten van lokale gemeenschappen, dat de lonen hieronder zullen lijden en dat de rechten van werknemers worden ingeperkt. Ook zal behoud van bos en biodiversiteit verder onder druk komen te staan’, aldus de organisaties in hun brief.

Bronnen:

IndustriALL: Indonesia violent response to union strike

De brief van FNV en andere organisaties

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.