Hulp en wederopbouw Beiroet dankzij donaties Decemberactie 2020

Door Redactie 04 oktober 2021

Door de economische crisis, corona en de grote ontploffing in Beiroet zijn veel werkenden in Libanon in grote nood geraakt in de zomer van 2020. De één werkt informeel en valt onder geen enkele wet, en de ander is zijn huis, werk en familie verloren. De lokale vakbonden zijn een belangrijke partij die hulp kan bieden. Mede dankzij de donaties van de FNV Decemberactie 2020. Nogmaals dank aan allen die hebben bijgedragen!

Vertaling: A gift from FNV

Wat is er met jouw donatie gebeurd?

Het geld dat is gedoneerd voor de Decemberactie 2020 voor Beiroet is gebruikt voor het wederopbouwen van de verwoeste vakbondshuizen, de plek voor ontmoeting. Maar ook voor het opnieuw creƫren van veilige werkplekken waar de vakbondsmensen kunnen werken. Ook is er hulp gegeven aan migrantenwerkers, waaronder bijvoorbeeld huishoudelijk werkers, die in deze situatie, door het gebrek aan sociale zekerheid, nergens kunnen aankloppen, denk daarbij aan voedsel en medicijnen.

De internationale bouwbond BWI lanceerde een solidariteitscampagne ‘Build hope in Lebanon’ (bouwen aan hoop voor Libanon), waarmee mensen die werk en inkomen waren kwijt geraakt geholpen werden met overlevingspakketten. In totaal zijn 350 pakketten verdeeld. Daarnaast zijn 47 families geholpen met psychologische hulp en gratis medicijnen.

Tenslotte is er een voorlichtingscampagne over veilig en gezond werken opgezet. Zeker nodig in deze tijden. De vakbond is een bron van hoop. En de enige die voor hen opkomt. Hind, onze Mondiaal FNV consultant in Beiroet, is dankbaar dat zoveel mensen de Decemberactie 2020 voor de vakbondspartners in Libanon steunden. Het geld is verdeeld onder de partners die het het hardste nodig hebben.

Dank

Vorig jaar haalden we € 26.251 euro op voor de Decemberactie 2020. Nogmaals dank aan iedereen die heeft gedoneerd:

Meedoen aan Decemberactie 2021?

Steun ook dit jaar weer onze decemberactie! Met de Mondiaal FNV-decemberactie 2021 willen we samen met jou, 100 ‘oma’s’ in India een waardig leven geven. Deze vrouwen werkten hun leven lang, veelal van kinds af aan, als huishoudelijk medewerkers in India. Maar ze werden ontslagen. En omdat familie of ander sociaal vangnet ontbreken hebben ze groot gebrek aan eten en medicijnen.

Doneer nu