Besteding donaties FNV decemberactie 2020 voor Beiroet

Door Redactie 19 augustus 2022

De FNV decemberactie 2020 was gericht op de partners en hun leden van Mondiaal FNV in Libanon. Door de economische crisis, corona en de enorme explosie in Beiroet in de zomer van 2020 was het leed niet te overzien. Waar zijn de donaties terechtgekomen en wat is er mee gedaan? De betrokken partners van Mondiaal FNV doen verslag.

dozen met spullen gekocht van FNV decemeractie 2020 Beiroet

Public Services International (PSI, publieke dienstensector)

Het geld is gebruikt om medicijnen te kopen voor werknemers van vakbonden die aangesloten zijn bij PSI. Het gaat om werknemers die lijden aan een chronische ziekte en een laag inkomen hebben (minder dan 100 USD).

International Domestic Workers Federation / Mesewat, Egna Legna Besidet and the Alliance of Migrant Domestic Workers in Lebanon

Migrant huishoudelijk werkers in Libanon (er werken veel huishoudelijk werkers uit andere landen in Libanon) hebben het de afgelopen twee jaar moeilijk gehad als gevolg van de verslechterende werk- en leefomstandigheden in het land. Door deze situatie hebben vele van hen geen inkomen en geen mogelijkheid om voedsel te kopen, geen toegang tot medicijnen en lopen ze het risico hun onderdak te verliezen.

Het geld werd verdeeld onder 3 huishoudelijk werkersorganisaties die toegang hebben tot een breed netwerk van migrant huishoudelijk werkers: Mesewat, Egna Legna Besidet en de Alliance of Migrant Domestic Workers in Lebanon.

De aandacht ging vooral uit naar huishoudelijk personeel dat dringend humanitaire bijstand nodig heeft, zoals alleenstaande moeders en degenen die geen toegang hebben tot andere steun. De belangrijkste focus ligt op voedsel, luiers, babymelk, medicijnen en een klein bedrag voor huur om uitzetting te voorkomen.

Deze migrant huishoudelijk werkers zijn van verschillende nationaliteiten, o.a. uit Ethiopië, de Filipijnen, Madagaskar, Sierra Leone, Burkina Faso, Bangladesh, Sri Lanka, Ivoorkust en Kenia.

Building and Wood Workers' International (BWI, bouw- en houtsector)

In overleg tussen de BWI en de aangesloten vakbonden in Libanon werd overeengekomen voedselhulp te verdelen onder werknemers die ontslagen zijn, naast werknemers die werken onder onderaannemers (zowel nationale als migrantarbeiders).

De MENA-coördinator van BWI, gevestigd in Beiroet, werkte aan het proces van aankoop en distributie van voedselpakketten volgens het volgende plan:

• Het verkrijgen van prijsopgaven van twee levensmiddelenbedrijven.
  • Het voedselpakket omvatte: 4 pakken pasta, 2 kilo suiker, 1 kilo zout, 2 liter olie, 4 blikken tonijn, 2 blikken sardientjes, 2 blikken kaas, 1 kilo melk, 1 pak thee 350 gram, 2 blikken rundvlees ansjovis, 1 kilo burghul, 1 kilo melk. 1 kilo rijst, 1 kilo droge bonen, 2 blikken erwten, 2 blikken kikkererwten, 2 blikken tuinbonen, 350 gram tomatenpuree, 500 gram tahini. Aan sommige porties werd later maandverband voor vrouwen toegevoegd.
  • Vergadering met de voorzitter van de bij de BWI aangesloten vakbonden in Libanon, de GFBCTU en de voorzitter van de vakbond FENASOL in Beiroet om een actieplan op te stellen voor de distributie van voedselpakketten in augustus 2021.
  • Vaststelling van een lijst van werknemers die dringend voedsel nodig hebben in overleg met de GFBCTU en FENASOL.
  • Coördinatie met de Libanese jeugdscouts om te helpen bij het inpakproces van de voedselpakketten.

Libanese jeugdscouts helpen mee met in het inpakken van voedselpakketten

Nadat het werkplan was opgesteld, werden 350 voedselpakketten als volgt verdeeld:

• 183 voedselpakketten werden uitgedeeld in Tripoli (100 Libanese arbeiders, 70 Syrische arbeiders, en 13 voedselpakketten werden uitgedeeld aan gezinnen die geen gezinshoofd hebben);
  • 100 pakketten werden in Beiroet uitgedeeld door de vakbond FENASOL en werden als volgt verdeeld: 56 voedselpakketten werden uitgedeeld aan Libanese werknemers; 44 voedselpakketten werden uitgedeeld aan Syrische werknemers;
  • 67 voedselpakketten werden uitgedeeld aan de gezinnen van werkloze Libanese werknemers in de Bekaa-vallei.

Naast de distributie van voedselpakketten werden 41 werknemers en hun gezinnen bereikt en medisch ondersteund door het verstrekken van psychologische consulten met gratis medicijnen.

Lebanese Observarotium for Workers’ Rights (LOWER)

LOWER selecteerde de Federation of Maritime Transport Trade Unions of Lebanon (Federatie van Maritieme Transport Vakbonden van Libanon). Deze federatie werd zwaar getroffen door de explosie in Beiroet, waarbij hun kantoor in de haven werd verwoest. De Federatie bestaat uit de volgende 6 vakbonden:

• Lebanese shipping union
  • The Lebanese Port Workers’ Union
  • Steamers Union
  • Transport Workers’ and Sailors’ Union in Beirut Harbor
  • The Vegetable Workers’ Union in Beirut Harbor
  • Association of Employees of Tourism and Space Companies in Beirut Harbor
  • De federatie werkt ook met meer dan 3000 contractarbeiders, met hetzelfde aantal gezinnen naast zich.

Federatie van Maritieme Transport Vakbonden van Libanon

Na bespreking met de secretaris-generaal van de Federatie, de heer Nasser Nazzal, werd besloten de financiële steun als volgt te verdelen tussen kantooruitrusting en contant geld:

- 2 laptops
- 2 printers
- 1650,- USD contant geld, voor de aanschaf van kantooruitrusting voor de kantoren van de Federatie en de aangesloten vakbonden.

Wij willen onze dankbaarheid en diepe waardering uitspreken naar FNV Mondiaal en Lebanese Observarotium for Workers’ Rights voor de grote en tijdige steun ten gunste van de vakbond en haar leden.

Voorzitter Malek Khrayro & algemeen secretaris Nasser Nazzal,
Federatie van Maritieme Transport Vakbonden van Libanon

Meer over de FNV Decemberactie voor Beiroet

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.