Iedereen verdient een leefbaar loon: teken nu de petitie!

Door Redactie 21 november 2022

Miljoenen mensen wereldwijd werken in de kledingsector en verdienen niet genoeg om rond te komen. Wetgeving is een krachtig middel om te zorgen dat het loon van kledingarbeiders omhoog gaat. Wij steunen daarom de Good Clothes, Fair Pay campagne. Dit is niet zomaar een handtekeningenactie: als de campagne voldoende ondertekenaars verzamelt, zal de Europese Commissie moeten kijken naar wetgeving voor een leefbaar loon in de kledingindustrie.

Collega´s Mondiaal FNV: Human rights are not on sale!

1 miljoen handtekeningen nodig voor een leefbaar loon wet

Het burgerinitiatief Good Clothes, Fair Pay is officieel gelanceerd op 19 juli 2022 en wordt ondersteund door een coalitie van burgers, vakbonden, NGO’s, beleidsmakers en experts in Europa. Doel is om 1 miljoen handtekeningen van EU-burgers te verzamelen, waaronder in Nederland. De eis: zorg voor EU-wetten die kledingbedrijven verplichten om toe te werken naar leefbare lonen in hun toeleveringsketens zodat werknemers in staat zijn hun gezin te onderhouden. Doe jij ook mee?

Ondertekenen kan hier!

Waarom is wetgeving nodig?

Modebedrijven verdienen miljarden terwijl arbeiders in hun keten leven in armoede. Een laag loon zorgt ervoor dat een gezin vaak onvoldoende geld heeft voor (gezond) eten, gezondheidszorg of om kinderen naar school laten gaan, met kinderarbeid als gevolg. Als de grootste kledingimporteur ter wereld moet de EU dit oneerlijke model aanpakken. Vrijwillig pakken bedrijven dit niet op en daarom het belang van wetgeving om dit af te dwingen en bedrijven te verplichten een leefbaar loon te betalen in hun toeleveringsketen.

Wetgeving versterkt onderhandelingspositie van vakbonden

Een eerlijk loon is een loon dat door onderhandeling is vastgesteld tussen kledingarbeiders en het management. Arbeiders moeten zelf een stem hebben wat betreft de hoogte van het loon. Als individuele werknemer is het moeilijk onderhandelen. Vakbonden spelen dan ook een belangrijke rol in loononderhandelingen voor de kledingsector of op nationaal niveau, samen sta je sterk. In veel landen waar kleding wordt geproduceerd behalen vakbonden succes in onderhandelingen. Dit is echter niet zonder gevaar, in veel landen staat vakbondsvrijheid onder druk. Wetgeving voor leefbaar loon geeft vakbonden een wettelijke basis die hun onderhandelingspositie versterkt.

Meer duidelijkheid voor consumenten

De problemen in de kledingsector zijn inmiddels bij velen bekend. Niemand wil meebetalen aan uitbuiting maar hoe kun je weten welk merk het goed doet? Wetgeving zorgt voor een gelijk speelveld zodat alle bedrijven op de Europese markt aan dezelfde eisen moeten voldoen en werk gaan maken van een leefbaar loon. Vind jij ook dat dit nodig is?

Teken dan nu de petitie!