Het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen

Mondiaal FNV maakt deel uit van het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen.

Het Strategisch Partnerschap voor Transformatie van de Kledingketen (‘Strategic Partnership for Garment Supply Chain Transformation’) is een innovatief programma om arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie te verbeteren. De partners willen laten zien hoe je kunt toewerken naar een leefbaar loon, een sociale dialoog en het verminderen van gendergerelateerd geweld, door praktische oplossingen te ontwikkelen voor problemen in de kledingketen.

Het partnerschap zal met voorbeelden uit de praktijk bij bestaande toeleveringsketens een gidsende rol kunnen spelen door merken, fabrieken, vakbonden, overheden en maatschappelijke organisaties te laten zien hoe een verbeterde kledingindustrie, waar alle partijen profijt van hebben, eruit kan zien.

Alle actoren uit de keten

Lokale organisaties zullen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling en uitvoering van proefprojecten. Het partnerschap brengt de expertise samen van vakbonden, ngo’s, vooruitstrevende merken en fabrieken, zodat alle actoren uit de keten betrokken worden.

De Fair Wear Foundation, CNV Internationaal, Mondiaal FNV en het Ministerie van Buitenlandse zaken leiden deze inspanning voor 5 jaar. Daarnaast neemt een netwerk deel van gevarieerde organisaties uit Europa en 8 kleding producerende landen in Aziƫ en Afrika.

Consortium STITCH

Het Strategisch Partnerschap heeft mei 2020 te horen gekregen dat ze vanaf 2021 groter verder mogen gaan in de vorm van samenwerkingsverband STITCH: Sustainable Textile Initiative: Together for Change. STITCH bestaat uit zes internationale organisaties, die werken aan betere arbeidsomstandigheden en meer zeggenschap voor kledingarbeiders. Lees meer over STITCH.

Meer weten?

Strategisch Partnerschappen met het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
Fair Wear Foundation
CNV Internationaal