#MeToo zwelt aan in Indonesische kledingfabrieken

Door Redactie 20 september 2018

Na een film over seksuele intimidatie in de Indonesische textielsector spreken vrouwen zich uit. En met effect! Sinds een Indonesische textielarbeidster vorig jaar een korte film over seksuele intimidatie in kledingfabrieken rondom Jakarta maakte, is de stilte over het onderwerp verbroken. Dit jaar komt ook de Indonesische overheid in beweging, en zijn (tot nu toe) vier daders succesvol aangeklaagd.

Still uit de film 'The day the voices raised'

Still uit de film

Hoe maak je een film over seksuele intimidatie en agressie in kledingfabrieken, als slachtoffers geen #MeToo durven zeggen? Met die vraag worstelde het vrouwencomité van de FBLP, een vakbondsfederatie voor werknemers in de Indonesische kledingindustrie en partner van Mondiaal FNV.

Uit een onderzoek in 45 fabrieken bij een export processing zone (EPZ) ten noorden van de hoofdstad Jakarta ontdekte de vakbondsfederatie dat meer dan de helft van alle vrouwelijke textielwerkneemsters last heeft van verbale, fysieke en seksuele intimidatie door mannelijke collega’s.

Van blaming the victim naar het benoemen van de dader

Maar slachtoffers houden hun mond, uit schaamte en angst om hun baan te verliezen. Onderzoek toont aan dat maar liefst 94% van de slachtoffers geen aangifte doet tegen de reparateurs van naaimachines, mannelijke bewakers en managers die in de fabrieken rondlopen en de vrouwen lastig vallen.

Geen van de slachtoffers durfde dan ook op film te vertellen over de veel voorkomende seksuele intimidatie en agressie waar de vrouwen mee te maken krijgen.

En dus besloten de vrouwelijke leden van de FBLP een billboard op te hangen bij een EPZ, vlakbij de haven van Jakarta. ‘Laten we samen de werkplekken vrij maken van alle seksuele intimidatie’ staat er op. Zij maakten een film van de lange weg die ze moesten afleggen voordat ze uiteindelijk toestemming kregen het billboard te plaatsen.

Die film, ‘The Day The Voices Raised’, kwam vorig jaar uit en is financieel mogelijk gemaakt door Mondiaal FNV.  De film werd genomineerd voor het Yogyakarta Filmfestival en is door het management van de fabriek beloond met een klein kantoortje waar vrouwen seksuele intimidatie kunnen rapporteren.

‘De film werkte als de doos van Pandora’

‘Niemand realiseerde zich dat de film zo’n impact zou hebben’, vertelt Marina Pangaribuan, de coördinator van Mondiaal FNV in Indonesië, aan P+magazine. ‘De film werkte als de doos van Pandora. Mensen gingen ineens praten, inclusief de overheid’.

Ondertussen heeft de FBLP een eigen Vrouwenpost op het industrieterrein gekregen, waar werkneemsters hun klachten over seksueel wangedrag kwijt kunnen. Hier zijn zo’n vijftig vrijwilligers actief, die samenwerken met professionele hulporganisaties en juridische hulpverleners.

Per dag komen zo’n drie tot vier klachten binnen. Vier zaken van seksuele intimidatie zijn tot nu toe opgepakt en afgehandeld.

Ook de overheid komt in actie

De Indonesische overheid ziet mede door de film ook de ernst van de situatie in en wil nu ook billboards plaatsen in Oost- en Centraal Java. De minister van vrouwenempowerment en kinderbescherming Yohana Yembise wil meer Vrouwenposten bij textielfabrieken faciliteren.

Met steun van Mondiaal FNV onderhoudt de vakbondsfederatie tot op de dag van vandaag contact met de relevante ministeries om een werkzone te realiseren die vrij is van Gender Based Violence.

Bekijk de film

Benieuwd naar de film The Day The Voices Raised? Bekijk ‘m Bekijk hem hier. En steun het werk van Mondiaal FNV - zo help je de vrouwen die onze kleren maken met het realiseren van een gezonde en veilige werkplek.