Besteding donaties van de Mondiaal FNV decemberactie 2021 voor de oma’s in India

Door Redactie 30 september 2022

In 2021 gingen de donaties van de Mondiaal FNV decemberactie naar de 'oma’s' in India. Deze vrouwen werkten hun leven lang, veelal van kinds af aan, als huishoudelijk medewerkers. Maar ze werden ontslagen. En omdat familie, pensioen of ander sociaal vangnet ontbreken, hebben ze groot gebrek aan eten en medicijnen.

Groep oudere huishoudelijk werkers in India

300 oma’s geholpen

Er is € 28.735,18 opgehaald. Ons doel was om 300 'oma’s' een jaar lang te helpen. Het opgehaalde bedrag werd aangevuld tot € 30.000 vanuit de opbrengst van de FNV kunstveiling. Zo konden alle oma’s gesteund worden.

Kwetsbare oudere huishoudelijk werkers ontvangen financiële steun

Onze partner in India, the National Alliance for Domestic Workers, identificeerde in vier deelstaten vrouwen die in aanmerking kwamen voor financiële steun. Dit waren kwetsbare huishoudelijk werkers van boven de 60 die dringend behoefte hadden aan medicijnen en inkomen. Zodoende werden 150 vrouwen in de deelstaat Karnataka, 50 in Maharashtra, 50 in Rajasthan en 50 in Delhi ondersteund.

Chennamma (68): "Ik zal blijven vechten voor de rechten van huishoudelijk personeel, zelfs als ik ze niet krijg, wil ik dat andere huishoudelijk medewerkers hiervan kunnen profiteren."

Vakbond doet meer voor de sociale zekerheid van deze vrouwen

Naast deze ‘pensioenuitkering’ strijden de bonden ook op andere manieren voor de sociale zekerheid van de oudere huishoudelijk medewerkers. Ze voeren bijvoorbeeld lobby naar de overheid om deze vrouwen sociale zekerheid toe te kennen. In Karnataka richtte de vakbond een dagopvangcentrum op waar de oudere huishoudelijk medewerker lotgenoten kan ontmoeten en problemen en ervaringen kan delen. De vakbond geeft ook advies en organiseert familiebijeenkomsten om de vrouwen te steunen in hun strijd voor een waardig leven.

Noodfonds

Er zal een noodfonds worden opgericht door een eenmalige bijdrage van 500 roepies van de gesteunde huishoudelijk werkers, die op de bank zal worden gezet. Het fonds kan worden gebruikt voor toekomstige gezondheidscontrole-bijeenkomsten en andere relevante activiteiten voor senior huishoudelijk personeel.

Meer lezen?

Lees het volledige verslag van de partner in India (Engels)

Dank voor je bijdrage

Nogmaals dank voor je donatie en je steun aan de vrouwen die, na een leven lang voor anderen te hebben gezorgd, waardigheid verdienen in het laatste deel van hun leven!

Meedoen aan Decemberactie 2022?

Steun ook dit jaar weer onze decemberactie! Met de Mondiaal FNV Decemberactie 2022 willen we samen met jou ervoor zorgen, dat de vakbondswerkers in Ethiopië hun werk weer kunnen doen. Want ook zij zijn hard geraakt door de oorlog in het Noorden van van het land. Doe je mee?