Sociale zekerheid & een veiligere werkplek voor huishoudelijk werkers in India

Door Redactie 7 juni 2022

In India is een nationale alliantie van vakbonden voor huishoudelijk medewerkers opgezet. Leden hebben nu toegang tot sociale zekerheid en een veiligere werkomgeving. Bijzonder, want Indiase huishoudelijk medewerkers worden vaak niet erkend als werknemer met wettelijke bescherming.

Foto: © ILO / Jana S.

De huishoudelijk werkers in India zijn meestal vrouwen. Zij doen het (vuile) werk in het huis van een privéfamilie en zorgen vaak ook nog voor kinderen, grootouders en huisdieren. Een grote verantwoordelijkheid die zij onzichtbaar, onderbetaald en onbeschermd dragen.

Lage lonen, lange dagen & intimidatie

De Indiase huishoudelijk werkers hebben onzeker werk, lage lonen. Ze werken vaak tussen de 8 en 18 uur per dag, vaak onder slechte en soms gevaarlijke omstandigheden. Huishoudelijk werk wordt vaak niet beschouwd als ‘werk’ en door de nabijheid van de werkgever liggen allerlei soorten intimidatie (fysiek, mentaal en seksueel) op de loer.

Verandering dankzij vakbonden

Onze Indiase partner-vakbonden hebben de positie van huishoudelijk werkers op deze manier verbeterd:

• Dankzij bewustwordingsbijeenkomsten weten zij nu beter hoe om te gaan met kwesties als veiligheid & gezondheid, de covid-pandemie en vaccinaties.
  • Ze hebben toegang gekregen tot sociale zekerheid. Noodzakelijk omdat velen door de pandemie hun werk en inkomen zijn kwijtgeraakt.
  • De vakbonden lossen gevallen van seksuele intimidatie, geweld, problemen met werkgevers en andere problemen op met hun collectieve macht. En door gebruik te maken van klachten- en andere juridische mechanismen.