Indonesische werkneemsters krijgen 14 weken zwangerschapsverlof

Door Redactie 02 november 2018

In Jakarta vierde 2 weken geleden een aantal Indonesische vakbonden feest. Ze sloten een campagne voor 14 weken zwangerschapsverlof af met succes. In 18 cao’s is dit verlof al opgenomen. De campagne was bedoeld om meer vakbonden en werkgevers te inspireren een zwangerschapsverlof van 14 weken op te nemen in collectieve overeenkomsten.

Succesvolle afsluiting campagne voor 14 weken zwangerschapsverlof in Indonesie
Foto: IndustriALL

Als gevolg van een campagne van het IndustriALL Women's Committee in Indonesië hebben ongeveer 18 bedrijven collectieve overeenkomsten gesloten die het zwangerschapsverlof tot 14 weken en langer verlengen. IndustriALL kende een prijs toe aan vakbonden en werkgevers die de bescherming van moeders hadden verbeterd, met name verlenging van het zwangerschapsverlof van 12 weken naar 14 weken.

Prijswinnende vakbonden en werkgevers waren Glaxo Wellcome Indonesia, Takeda, Honda Parts Precision Manufacturing, Omron Indonesia, Ciba Vision, Asahimas, Reckitt Benckiser, Johnson & Johnsons, Absolute Services & Target Sekurindo en Unilever. Bij het in ontvangst nemen van de prijs zei de werkgeversvertegenwoordiger van Takeda Indonesia dat werkgevers en vakbonden samen zorgen om de bescherming van (aanstaande) moeders in collectieve overeenkomsten te verbeteren.

Campagne voortzetten

Iwan Kusmawan, voorzitter van IndustriALL Indonesia, zei: “We zullen onze campagne voor een betere bescherming van moeders voortzetten en hopen dat de prijs meer vakbonden zal aanmoedigen om dit ook te doen.” Via een project, gefinancierd door Mondiaal FNV, heeft de Indonesische vrouwencommissie campagne gevoerd voor meer zwangerschapsverlof op nationaal niveau, in samenwerking met de regering en het parlement bij de ratificatie van ILO-conventie 183 over moederschapsbescherming, en op federaal niveau via cao-overeenkomsten.

Model-cao voor betere zwangerschapsbescherming

De vrouwencommissie heeft een model-cao opgesteld voor betere zwangerschapsbescherming, met bepalingen zoals 14 weken verlof, menstruatieverlof, borstvoedingstijd, bescherming voor zwangere werkneemsters en een lactatiekamer. Vakbonden van Glaxo Wellcome Indonesia zeiden te zullen blijven vechten om het moederschapsverlof te verhogen van 4 naar 6 maanden omdat “betere zwangerschapsbescherming een betere toekomst voor onze kinderen betekent.”

Bron:
IndustriALL - Celebrating 14 weeks maternity leave

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.