Dit zijn de 10 meest gestelde belastingvragen én antwoorden!

Bij Belastingservice FNV helpen we jaarlijks zo’n 200.000 FNV-leden met vragen over hun belastingaangifte, toeslagen, aftrekposten en aanslagen. Dus we weten wat er leeft. Daarom hebben wij de 10 meest gestelde vragen in een handige folder voor jou op een rij gezet. Hieronder vind je alvast de top 3. Doe er je voordeel mee!

FNV-lid bij de Belastingservice

Welk bedrag kan ik belastingvrij schenken?

Je wilt graag je kind of je kleinkind een bedrag geven. Maar hoeveel mag je geven, zonder dat zij daar belasting over moeten betalen?

• Aan je eigen kind kun je jaarlijks belastingvrij 6.604 euro schenken. Gaat het om een schenking aan je kleinkind? Dan is het jaarlijkse belastingvrije schenkingsbedrag 3.244 euro.
  • Je kan verder aan je eigen kind eenmalig belastingvrij 26.457 euro schenken wanneer je kind tussen de 18 en 40 jaar oud is. Dit bedrag mag worden verhoogd tot 55.114 euro als jouw kind het geld gebruikt voor een studie.
  • Je kan tot slot 103.643 euro eenmalig belastingvrij schenken aan je kind of kleinkind tussen de 18 en 40 jaar, maar  dan moet jouw (klein)kind dit bedrag wel gebruiken voor de aankoop van een woning of (gedeeltelijke) aflossing van een hypotheek.

Overige schenkingen zijn niet belastingvrij. Maar je kan sommige schenkingen wel opvoeren als aftrekpost. Bijvoorbeeld een gift aan een goed doel boven de 60 euro.

Ik wil mijn maandelijkse teruggave stopzetten, kan dat?

Nee, je kunt je maandelijkse (voorlopige) teruggave niet zomaar stopzetten. Gelukkig kun je wel op elk moment in het jaar veranderingen doorgeven aan de Belastingdienst. Denk aan veranderingen in je hypotheekrenteaftrek, kinderopvangtoeslag of inkomensafhankelijke combinatiekorting. Als daaruit blijkt dat je maandelijkse teruggave verandert, dan wijzigt de Belastingdienst deze. Het kan zijn dat ze je teruggave verhogen, verlagen of stoppen.

Waar moet ik op letten bij mijn belastingaangifte?

Doe op tijd aangifte en bereid je goed voor. Omdat de aangifte ieder jaar terugkomt, is het handig om tijdens het jaar je documenten te verzamelen. Dat kan digitaal, maar kan ook in een bewaarmap als je dat prettiger vindt. Stop hier alles in wat je nodig hebt bij je aangifte, zoals:

• De jaaropgaven van je werkgever
  • Documenten over je uitkering
  • Jaaroverzichten van je bank
  • Aantekeningen over de kilometers die je maakt voor woon-werkverkeer en/of naar de dokter
  • Bewijzen voor je giften
  • Documenten van je hypotheek en de WOZ-beschikking voor je woning

Let ook op de volgende zaken:

• Zorg voor de juiste inkomens-en vermogensgegevens
  • Zorg ervoor dat je alle aftrekposten en kortingen op een rij hebt
  • Zoek uit of je recht hebt op toeslagen

Download de uitgebreide checklist voor aangifte inkomstenbelasting.

Download de brochure met de 10 meest gestelde belastingvragen

Je hebt nu op 3 van de 10 belastingvragen een antwoord. De andere 7 vragen en antwoorden vind je in onze folder. Wil je liever iemand van Belastingservice FNV zelf spreken? Dan kun je vanaf 1 maart 2021 een afspraak maken voor hulp bij je belastingaangifte over 2020. Daarvoor moet je wel lid zijn van de FNV.