Wereldwijd & corona

Veelgestelde vragen en antwoorden

Corona houdt de hele wereld in zijn greep. Hieronder vind je vragen en antwoorden over corona wereldwijd.

Bedrijven proberen de gevolgen van de crisis op hun bedrijfsvoering zo veel mogelijk in eigen land op te vangen en gaan daarom eerder over tot het annuleren van orders en uitstellen van betalingen. Maar het kan grote gevolgen hebben voor arbeiders in de ketens van die bedrijven. Zij kunnen hierdoor hun baan en inkomen verliezen. Dat gebeurt dan vaak in landen met veel minder goede sociale vangnetten en volksgezondheidssystemen dan in Nederland. In bijvoorbeeld Bangladesh zijn al meer dan een miljoen fabrieksarbeiders ontslagen of met verlof gestuurd als gevolg van de grootschalige annulering van orders door modebedrijven. Tienduizenden bloementelers in onder meer Kenia, Ecuador en EthiopiĆ« lopen het risico hun baan te verliezen door de ingestorte sierteelthandel. Miljoenen migrantenarbeiders in onder andere de kleding- en natuursteensectoren in India hebben momenteel geen inkomen, voedsel of onderdak door de coronamaatregelen.
Gelukkig zijn er 7 bedrijven in de textiel die zoals H&M proberen hun orders zoveel mogelijk te laten doorlopen. Unilever doet dat voorlopig ook.

Mondiaal FNV www.mondiaalfnv.nl en CNV Internationaal onderzoeken samen met de www.wageindicator.org wat werkenden wereldwijd vanwege deze crisis nu en in de nabije toekomst nog meer raakt. Daaruit blijkt onder meer dat de corona crisis in Cambodja, Niger en Peru ook wordt gebruikt om vakbondsmensen de mond te snoeren en vakbondsvijandige wetgeving door te voeren. Een regelmatige update moet ervoor zorgen dat de FNV samen met collegabonden de juiste weg kiest om bij te dragen aan oplossingen. Want juist nu is ‘samen sterk’ zo van belang!

De FNV werkt met bedrijven samen in www.imvoconvenanten.nl. De FNV vraagt bedrijven en brancheorganisaties op om bij hun maatregelen de gevolgen in de toeleveringsketen mee te wegen. Er zijn diverse oproepen vanuit de vakbeweging gestuurd.

De FNV is lid van de Internationale Vereniging van Vrije Vakverenigingen IVVV. Die heeft er in een internationaal statement op gewezen dat internationale afspraken een goed kader vormen om juist nu te komen tot een goed sociaal vangnet waar dat nog ontbreekt.

De FNV roept samen met andere organisaties de overheid op om de bedrijven en brancheorganisaties aan te spreken die betrokken zijn bij de IMVO-convenanten. Kijk op www.mvoplatform.nl, de FNV is lid van dit platform. Banken, verzekeraars en beursgenoteerde bedrijven worden door meerdere partijen al gewaarschuwd om geen dividend uit te keren. Voor bedrijven die ondersteunende financiering ontvangen voor handelsactiviteiten zou het rekening houden met de gevolgen in de toeleveringsketen, een voorwaarde moeten zijn bij het verstrekken van de steunpakketten. Deze tijd kan ook juist leiden tot een fundamentele discussie hoe de businesscase in waardenketens anders ingericht kan worden. Nodig is een meer gelijke verdeling van middelen waardoor bedrijven en werknemers in de productie landen meer armslag krijgen om zich voor te bereiden en te weren tegen risico’s.

Europees en wereldwijd roept de vakbeweging overheden en bedrijven op zoals hierboven beschreven voor de Nederlandse situatie. Net als in Nederland staat veilig en gezond werken daarbij ook hoog op de agenda. Voor de meest actuele informatie kijk op de site van tuac en ituc.
Hier lees je hoe een en ander op verschillende manieren in Europese landen wordt opgevangen