Toelichting op de eisen in de petitie van de VVT

Wat moet de minister van VWS doen?

In onze petitie roepen we de minister van VWS op om maatregelen te nemen. Wat betekent dit precies? Lees de toelichting en je bent helemaal op de hoogte.

vvt acties

1. Vermindering werkdruk: minder administratie en voldoende collega’s

Een groot deel van de werkdruk komt door de vele administratieve- en rapportage verplichtingen van zorgmedewerkers. Daarmee moet verantwoording worden afgelegd aan de financiers: zorgverzekeraars en zorgkantoren. Als er meer vanuit vertrouwen in zorgprofessionals wordt gewerkt, is er minder rapportage nodig en is er meer tijd voor de zorg aan de cliënten.

We roepen de minister van VWS (van Langdurige Zorg en Sport) daarom op de financiers te verplichten een omslag te maken en deze verantwoordingsverplichtingen te beperken tot het hoogst noodzakelijke, zodat de bureaucratie uiterlijk 2025 met 30% is verminderd. Dit kan alleen als ook nieuwe doelmatigheidseisen met extra verantwoordingsverplichtingen van zorgverzekeraars en zorgkantoren worden voorkomen.

Er kunnen alleen gezonde roosters gemaakt worden, als er voldoende personeelsformatie is. Voldoende personeelsformatie moet gebaseerd worden op normen voor personele bezetting in verschillende situaties in de sector. Deze normen moeten vastgelegd worden in een verantwoord kwaliteitskader dat overeengekomen is met álle belanghebbenden, zoals zorgaanbieders, cliëntenorganisaties en werknemers in de ouderenzorg. Zolang er geen overstemming is over iets nieuws, houden we vast aan het bestaande kwaliteitskader.

2. Geld voor meer salaris en inhalen inkomensachterstand

Er is structureel meer geld van de overheid nodig voor de ouderenzorg, zodat een flinke achterstand in salarisstijgingen (6 tot 9 %) ingelopen kan worden ten opzichte van marktsectoren en andere publieke sectoren. Hiervoor is circa 1,25 miljard euro extra nodig voor de VVT-sector.

Ook is een extra financiële impuls van de overheid nodig voor compensatie van de extreme prijsstijgingen in afgelopen jaar.

Daarnaast moeten er voor gemeenten en zorgverzekeraars bindende afspraken gemaakt worden over reële en kostendekkende tarieven. Zorgaanbieders moeten genoeg geld krijgen om hun kosten te kunnen dekken en medewerkers volgens afspraken in de cao te belonen. Alleen zo kan de kwaliteit van zorg gewaarborgd worden. .

3. Stop met marktwerking in de ouderenzorg

Marktwerking hoort niet thuis in de ouderenzorg. Het draait steeds meer om geld en minder om zorg. We willen geen concurrentie meer, maar samenwerking. Aanbestedingstrajecten kosten instanties en zorgaanbieders veel energie en geld. Medewerkers kunnen geen lange-termijnrelatie opbouwen met cliënten, als er steeds een andere zorgaanbieder komt. Ook zorgt het voor veel onzekerheid bij medewerkers over hun arbeidsvoorwaarden en werkplek.