Q&A dagvaarding long covid zorgmedewerkers

Vind hier je antwoord

Vakbonden FNV en CNV hebben de Nederlandse Staat op dinsdag 17 januari gedagvaard. We eisen dat de overheid zorgmedewerkers, die vanwege de ziekte long covid arbeidsongeschikt zijn geraakt, op korte termijn financieel compenseert. De Staat moet binnen vier weken een instantie aanwijzen die de uitvoering hiervan op zich zal nemen. We zetten de belangrijkste vragen en antwoorden op een rij.

Meer weten over de dagvaarding die 17 januari naar de Nederlandse Staat is gestuurd? Lees hier het persbericht.

Q&A

De vakbonden FNV en CNV voeren bij de rechtbank Den Haag een kort geding procedure tegen de Nederlandse Staat. Dit heet een 'collectieve actie'. FNV en CNV willen dat de rechter bepaalt dat de Staat zo snel mogelijk hulp gaat bieden aan zorgwerknemers met long covid. We vragen om een voorschot op een schadevergoeding voor elke getroffen zorgmedewerker (€ 22.839 per zorgmedewerker) en we vragen de rechter, als een schadevergoeding er nog niet inzit, om de Staat te dwingen met ons om de tafel te gaan voor het uitwerken van een goede regeling.

Nee, deze rechtszaak gaat enkel over de zorgmedewerkers, omdat deze groep vanwege hun werk de eerste en grootste klappen van de pandemie en long covid heeft moeten opvangen. Ben je op je werk besmet geraakt en heb je long covid? Dan kan er sprake zijn van een beroepsziekte. Bureau Beroepsziekten FNV ondersteunt leden van de FNV bij het verhalen van de financiële schade op de werkgever, die is ontstaan door een beroepsziekte.

Wil je hier meer informatie over? Meld je dan hier aan.

De FNV en CNV zetten zich in voor alle medewerkers met long covid, in alle sectoren. Deze rechtszaak gaat echter enkel over de zorgmedewerkers, omdat deze groep vanwege hun werk de eerste en grootste klappen van de pandemie en long covid heeft moeten opvangen. Dit terwijl de Staat juist deze groep ook meer had moeten beschermen.

In dit kort geding vragen wij een voorschot op een schadevergoeding van:

• A: zorgmedewerkers die in 2020 bij de uitvoering van hun werkzaamheden in direct contact met patiënten/cliënten kwamen, en/ of daar nauw bij betrokken waren,
  • B: en die in dat jaar besmet zijn geraakt,
  • C: en nu long covid hebben,
  • D: en als gevolg daarvan al meer dan twee jaar minder of helemaal niet meer kunnen werken.

Ja, als je aan alle punten voldoet, kun je op het moment dat jouw keuring heeft plaatsgevonden alsnog een claim indienen.

Ja, als je behoort tot de hierboven omschreven groep en via een factuur of andere schriftelijke vorm van uitbetaling kunt aantonen dat je vermoedelijk besmet bent geraakt tijdens de uitvoering van je werkzaamheden in een zorginstelling, dan kun jij ook aanspraak maken op het voorschot.

Nee: Als je bijvoorbeeld later dan 2020 besmet bent geraakt, is deze vordering niet van toepassing op jouw situatie. In dit kort geding focussen we ons op deze groep, omdat de acute financiële nood voor hen nu het grootst is. Mogelijk dat we later ook voor andere groepen gaan procederen.

Nee, het is een collectieve vordering. Dit betekent dat we voor alle zorgwerknemers een tegemoetkoming vragen, die voldoen aan de voorwaarde van de vorige vraag. Dat zijn leden en niet-leden van de bonden. Echter, hoe meer steun we krijgen, hoe sterker we staan. Sluit je dus vandaag nog aan via deze link.

Wij komen automatisch op voor uw belangen. U hoeft geen bijdrage te betalen. Als de zaak gewonnen wordt en er besloten wordt tot uitkering van een bedrag als schadevergoeding, laten we via deze pagina weten hoe u in aanmerking komt voor uitbetaling.

Als u behoort tot de hierboven omschreven groep en niet wil dat FNV en CNV in rechte voor uw belangen opkomen in deze procedure, laat ons dat dan weten (opt-out). Stuur een mail naar cvhzorgenwelzijn@fnv.nl met de volgende tekst;

"Mijn naam is ...   Ik heb gewerkt in de zorg in 2020, ben in dat jaar besmet geraakt met COVID-19, heb long covid en kan als gevolg daarvan al twee jaar minder of niet werken. Ik wil niet dat FNV en CNV mijn belangen behartigen in de collectieve zaak voor zorgmedewerkers met long covid.”