Jouw telefoondienst tijdens de werkonderbreking

De werkonderbreking in de Jeugdzorg gaat over alle functiegroepen waar de werkinstructie (taak) op rust voor de dagelijkse telefonische bereikbaarheid overdag, voor niet spoedeisende zaken, vanaf 12 uur tot einde reguliere werkdag.

Bij sommige Gecertificeerde Instellingen (GI) zijn dat de uitvoerend medewerkers, maar bij andere GI’s geldt dit dus (ook) voor het secretariaat, de receptionisten, aparte teams of aparte diensten. Daar waar de bureaudiensten en crisisdiensten gecombineerde diensten zijn moeten deze uit elkaar worden gehaald door de werkgever.

Bij die organisaties waar Veilig Thuis onderdeel is van de betreffende GI, geldt deze werkonderbreking dus ook voor de medewerkers aldaar. Net zoals de jeugdreclassering en alle andere functiegroepen

Het werk van de telefonische bereikbaarheid wordt dagelijks onderbroken van 12 uur tot het einde van de reguliere werkdag. En dit houden we vol tot 24 oktober. Vanaf 24 oktober wordt het werk van de telefonische bereikbaarheid onderbroken van 9 uur tot het einde van de reguliere werkdag. En dat houden we vol tot 7 november.

Wat zijn werkwilligen?

Werkwilligen zijn medewerkers die ervoor kiezen om niet te staken. Zij mogen worden ingezet op de reguliere werkzaamheden van deze werkwillige, voor de reguliere contractomvang. Een werkwillige kan gedurende de werkonderbrekingen ervoor kiezen toch mee te gaan doen met de werkonderbreking. Werkwillige en stakers kunnen met elkaar in gesprek (blijven) om mee te doen of te stoppen.

Andere acties?

Uitvoering van andere/alternatieve acties zijn geen verantwoordelijkheid van FNV. Ideeën voor mogelijke andere/verdere acties zijn echter wel welkom.

Taak werkgevers

Het is aan werkgevers om derden te informeren en de werkonderbreking in te regelen. Werkgevers kunnen hier geen stakers voor inzetten. Bijvoorbeeld stakers die dan na 12 uur toch de telefoon moeten opnemen om een crisissituatie in te schatten, maar daardoor ook geconfronteerd worden met telefonische bereikbaarheid voor niet spoedeisende zaken na 12 uur: dit zijn namelijk nou juist de werkzaamheden die onderbroken worden.

Inregelen van deze werkonderbreking kan bijvoorbeeld door het, door de werkgever, instellen van een voicemail vanaf 12 uur. Hierin wordt aangekondigd dat er wordt gestaakt, dat men bij spoed kan bellen met de crisisdienst (of een ‘druk 1’ mogelijkheid) en dat men terecht kan bij de eigen medewerker als die is toegewezen. Voor alle andere zaken kunnen mensen op werkdagen bellen tussen 9 en 12.

Stakingsbreking

De werkgever mag voor het opvangen van de werkzaamheden van stakers geen ander personeel inzetten: niet door (andere) functiegroepen in te zetten zoals secretaresses en receptionisten, niet door ophogen van contracturen van werkwilligen noch extern personeel. De werkgever mag niet aan de werkwilligen extra werkzaamheden opleggen dan de reguliere werkzaamheden van deze werkwilligen. De werkgever mag de dienst ook niet zelf overnemen.

Uitvragen wie staakt

De werkgever mag vragen wie staakt, met als doel e.e.a. in te regelen. Mitsen en maren en voorwaarden of afspraken willen maken om wel/niet mee te (‘mogen’) doen met de acties mag de werkgever niet stellen. Het principe is dat er in de uitvoering geen belemmeringen worden opgeworpen om te staken. De werkgever mag wel een mening hebben over de acties.

Als er verdere afspraken nodig zijn

Met JZ Nederland zijn afspraken gemaakt hoe we bij stakingen omgaan met zaken rondom crises en niet uitstelbare zorg. Dit gaat altijd door. We gaan ervan uit dat deze afspraken voldoende zijn om deze zorg door te laten gaan, plus de al aan de medewerker toegekende zaken. Als de werkgever aanvullende afspraken wil maken of wil overleggen hoe e.e.a. in te regelen, dan is het niet de bedoeling om dat te doen met de stakers, niet met de werkwilligen en ook niet in teams met hen samen, maar met de partij die de staking heeft georganiseerd; FNV dus.

Geen conflict werkgevers

Er is geen collectief conflict tussen medewerkers en werkgevers. Dat betekent dat FNV, medewerkers en werkgevers gewoon met elkaar door een deur kunnen. Wel met inachtneming van de daadwerkelijke rechten en plichten van beide kanten in actie-tijd.