De BAR Gehandicaptenzorg behartigt jouw belangen

Maak kennis met de BAR

Bij de FNV hebben de leden het voor het zeggen. Dat gebeurt via het ledenparlement, de sectorraad Zorg & Welzijn. Ook de Gehandicaptenzorg heeft een inspraakorgaan: de brancheadviesraad gehandicaptenzorg (BAR GHZ). Wie zit er in de BAR GHZ en wat doet de BAR GHZ?

BAR ghz

Wat doet de BAR?

De BAR-leden vertegenwoordigen werknemers in de gehandicaptenzorg in Nederland. De BAR-leden zijn actief in hun instelling. Dat kan zijn als lid van een bedrijfsledengroep, als vakbondsconsulent of als ondernemingsraadslid.

Signalen oppakken

De BAR is de schakel tussen de medewerkers in de GHZ en de FNV. Leden van de BAR pakken signalen uit hun eigen instelling op, bijvoorbeeld over functiewaardering of roostering. In de BAR wordt besproken of dit problemen zijn die in meerdere instellingen in de GHZ spelen. Dan wordt in de BAR besproken hoe we dit landelijk gaan oppakken.

Cao-onderhandelingen

De BAR GHZ heeft ook een belangrijke rol bij de cao-onderhandelingen. Als er weer onderhandeld wordt voor een nieuwe cao, vraagt de BAR aan jou wat jij belangrijk vindt. Op basis van jouw input stelt de BAR de onderwerpen vast die we gaan bespreken met de werkgevers.

3e onderhandelaar

Ook zit een vertegenwoordiger uit de BAR als 3e onderhandelaar bij de cao-onderhandelingen aan tafel. Hij of zij doet dit samen met 2 vakbondsbestuurders. Dit BAR-lid kan punten uit jullie dagelijkse werk naar voren brengen.

Advies geven

De BAR geeft ook zijn oordeel over de cao-resultaten en geeft advies over hoe het resultaat voorgelegd wordt aan de leden: positief, negatief of neutraal.

Meer informatie?

Wil je meer weten over de BAR? Mail ons dan! Bar.ghz@vereniging.fnv.nl.

Wie is wie?

• Jan Verver (’s Heerenloo Noorderbrug), Maaike Metsje Visser (Amerpoort), John Klein Woolthuis (’s Heerenloo Opmaat), Roger van Heeswijk (Lunetzorg), Zina Louter (Amerpoort).
  • Irma Kruithof (Tragel), Monique Deledda (Daelzicht), Petra Luttinkhuizen (Twentse Zorgcentra), Cheyenne Vink (Bartiméus), Peter Spijkerman (Trajectum), Henrike Sanders (Daelzicht).
  • Nicole Jansen (Cosis), Marjan Bijl (Vanboeijen), Marleen Dros (Radar), Adrie van Helden (Reinaerde).

• Saskia Bijenhof (’s Heerenloo Apeldoorn), Erik Riemersma (Raphaëlstichting), Fred Rietveld (gepensioneerd).