ORBA in het slagersbedrijf

De methode om functies te waarderen

In de slagersbranche bestaan veel functies. Deze zijn de afgelopen tijd veranderd. De beschrijvingen van de functie kloppen ook niet meer. Daarom is het tijd voor nieuwe functies en nieuwe beschrijvingen. De meeste vind je terug in de cao. De methode die hiervoor gebruikt is, is de ORBA-methode.

Wat is ORBA?

ORBA is een methode om functies op een objectieve manier te waarderen. Met ORBA bepaal je wat de zwaarte van je functie is. Bijvoorbeeld qua taken, verantwoordelijkheden en werkomstandigheden. ORBA is goedgekeurd door de cao-partijen FNV, CNV Vakmensen en de Koninklijke Nederlandse Slagers.

Salaris kan niet omlaag

Met ORBA stelt je werkgever de functies in het bedrijf opnieuw vast. Iedere bedrijfsfunctie wordt in een nieuwe functiegroep ingedeeld. Indelen gebeurt door het vergelijken van de bedrijfsfuncties met de nieuwe ORBA-referentiefuncties. Uiteindelijk stelt je werkgever jouw salaris ook opnieuw vast. Wat belangrijk is: je salaris kan niet omlaag, mogelijk kan het stijgen. Op 1 juli 2018 zijn de nieuwe functies en de nieuwe salarissen in gegaan.

Meer weten?

In onze brochure lees je meer over ORBA. Bekijk voor meer informatie ook de instructiefilmpjes op orba.slagers.nl. Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op.

Lees de brochure

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.