Privacy in het beroepsgoederenvervoer

Als je in het beroepsgoederenvervoer werkt, heb je te maken met het verwerken van je persoonsgegevens. Het verwerken van persoonsgegevens is binnen de kaders van de wet toegestaan. Soms is het verwerken van persoonsgegevens door wetgeving verplicht. We lichten 2 situaties toe waarbij je als werknemer te maken krijgt met het verwerken van je gegevens.

Wat zijn persoonsgegevens?

Persoonsgegevens zijn gegevens over een identificeerbare natuurlijke persoon. Als je een gegeven kan koppelen of herleiden naar een persoon, dan heb je te maken met een persoonsgegeven. We geven je een paar voorbeelden:

  • Een Burgerservicenummer is een cijferserie. Op zichzelf is deze cijferserie geen persoonsgegeven. Als je behalve deze cijferserie echter ook de naam van de betrokkene weet, dan is er wel sprake van een persoonsgegeven omdat je de cijferserie dan kan herleiden tot een persoon.
  • Wat voor de één een persoonsgegeven is, hoeft dat voor de ander niet te zijn. Een autokenteken op zich is geen persoonsgegeven. Maar als je bij de RDW werkt en toegang hebt tot de geregistreerde gegevens, dan is een autokenteken voor die persoon wél een persoonsgegeven.
  • Ritgegevens zijn al heel snel persoonsgegevens. Door alle digitale koppelingen tussen planningssoftware, boordcomputer of digitale tachograaf, zijn gegevens zoals de gereden route, tijd of locatiebepaling bijna altijd te herleiden tot de chauffeur die de rit heeft uitgevoerd.

Identiteitscontrole en registratie

Het staat iedereen vrij om de identiteit te controleren van personen die hij tot zijn privéterrein toelaat. Dit geldt ook voor bedrijven. Daarbij kunnen zij eventuele NAW-gegevens of kentekens registreren. Het kopiëren van ID-kaart of paspoort mag echter alleen als dit in de wet is geregeld. De wet regelt dit bijvoorbeeld wél voor overheidsinstellingen, banken en voor werkgevers bij indiensttreding van nieuwe werknemers.

De wet regelt dit niet voor toegangscontroles door bedrijven of havens. Zij moeten dus volstaan met het eventueel controleren of vaststellen van de identiteit van de bezoekers. De wet staat wel het kopiëren van de pasfoto (van ID-kaart of paspoort) toe als deze nodig is voor een persoonlijke toegangspas. 

Tips voor controle en registratie

Helaas zijn er nog steeds veel bedrijven die als ‘huisregel’ een kopie van de ID-kaart, rijbewijs of paspoort willen maken of essentiële persoonsgegevens zoals NAW in combinatie met het Burgerservicenummer (BSN) van hun bezoekers registreren. Voor chauffeurs kan het een dilemma zijn om de ID-kaart of paspoort te overhandigen voor het maken van een kopie of het registreren van persoonlijke gegevens. Het weigeren kan betekenen dat niet kan worden geladen of gelost. We geven je een aantal tips die je misschien verder kunnen helpen.

  • Maak zelf uit voorzorg van tevoren enkele kopieën van je ID-kaart of paspoort en maak het BSN onleesbaar. Let daarbij ook op de code die onderaan op de voor- of achterkant staat. Hierin is ook het BSN verwerkt. Schrijf diagonaal over de afbeelding het woord ‘kopie’.  
  • Gebruik hoesjes voor het laten kopiëren van je ID-kaart of paspoort. Deze hoesjes schermen de essentiële persoonsgegevens af.
  • Kom jij (en je collega’s) regelmatig bij dit bedrijf, vraag dan of je werkgever andere en binnen de wet vallende afspraken met het bedrijf kan maken.
  • Je kan het onrechtmatig verzamelen en kopiëren van ID-kaart of paspoort eventueel melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens. We kunnen je daarbij eventueel adviseren of ondersteunen.

Tot op de meter nauwkeurig gevolgd

Bijna iedereen in het beroepsgoederenvervoer gebruikt boordcomputers. Door de gegevens van de boordcomputer of blackbox te verwerken, kan je tot op de meter nauwkeurig worden gevolgd. Zo kan bijvoorbeeld je rit en rijstijl worden geanalyseerd. De gegevens kunnen gebruikt worden voor coaching van de chauffeur. Omdat deze gegevens te herleiden zijn naar de chauffeur, geldt ook hier dat de wet grenzen stelt aan deze verwerking van persoonsgegevens.

Wil je weten of je werkgever jouw persoonsgegevens met de boordcomputer of blackbox rechtmatig verwerkt? Lees dan het witboek 'Verwerking persoonsgegevens met de boordcomputer of blackbox' (pdf).

Informatie voor de ondernemingsraad

Voordat de werkgever een volgsysteem invoert, moet hij eerst instemmingsrecht aan de ondernemingsraad vragen. Op onze themapagina voor medezeggenschap lees je meer over waar de or rekening mee moet houden bij de invoering van een volgsysteem.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.