Cao KLM Grondpersoneel: veelgestelde vragen

De loonsverhoging voor de looptijd van deze cao bestaat uit 3 (mogelijk 4) verhogingen.

Op 1 september 2023 stijgen alle lonen structureel met €135,-.

Op 1 oktober 2023 verhogen we alle lonen met 6%.

Op 1 juli 2024 verhogen we alle lonen met 3%.

(Is de inflatie over 2024 hoger dan 3% dan verhogen we de lonen op 1 januari 2025 nog eens met maximaal 2%. )

Omdat we de lonen ook met een bedrag in euro’s verhogen stijgen de lagere inkomens iets harder dan de hoge. Daardoor krijgen we verschillende percentages. Wanneer je de loonsverhogingen van alle OSG en MSG schalen bij elkaar optelt en het gemiddelde berekent kom je uit op 13,7%. In deze tabel kun je zien wat de loonsverhoging betekent voor jouw salarisschaal.

Nee, de €135,- is structureel. Bij een akkoord krijg je dus vanaf 1 september €135,- extra per maand.

Op 1 maart 2023 heeft iedereen bij KLM een loonsverhoging van 2% ontvangen. De eerstvolgende loonsverhoging zou dus per 1 april in kunnen gaan. Dat was ook onze eis.

KLM is een beursgenoteerd bedrijf. Voor aandeelhouders, investeerders en kredietverstrekkers moet het bedrijf hun financiƫle verwachtingen presenteren. Door de loonsverhoging met terugwerkende kracht in te laten gaan per 1 april zou KLM die verwachtingen ook met terugwerkende kracht moeten aanpassen. Daarmee verliest het bedrijf geloofwaardigheid en wordt het in de toekomst vele malen moeilijker om aan geld te komen.

We hebben KLM gevraagd om toch een bod te doen per 1 april en dat lag veel lager dan het uiteindelijke loonbod per 1 oktober. KLM’ers zijn richting de toekomst dus veel beter af met een loonsverhoging in oktober. Om de pijn voor de periode zonder loonsverhoging (april -augustus) enigszins te verzachten komt er een eenmalige uitkering van €500,-.

De regeling is ook bedoeld voor KLM’ers die nu al deeltijd werken. Dan kom je tot onderstaande verdeling:

Voor KLM’ers die al in de bestaande 80-80-100 voorafgaand aan pensioen regeling zaten geldt dat ze vrijwillig mogen overstappen naar de verbeterde regeling. Ook mag je de 80-90-100 straks aan laten sluiten op een eventueel vroegpensioen.

KLM’ers met zware beroepen mogen drie jaar voor hun AOW leeftijd eerder stoppen met werken, maar dat was voor veel mensen financieel niet haalbaar. Werkgevers mogen van de overheid een bedrag ter hoogte van de AOW-uitkering drie jaar eerder uitkeren. Dat is nu €2.037,- per maand, over alles daarboven moet een bijzonder belastingtarief (52%) betaald worden. Om toch nog rond te kunnen komen halen sommige mensen hun pensioen naar voren, maar tijdens de drie jaar die je eerder stopt met werken bouw je ook geen pensioen meer op, waardoor je pensioen structureel een stuk lager uit kan komen. Om het nu toch financieel behapbaar te maken compenseert KLM je gemiste pensioen opbouw (ong. 1/3 jaarsalaris x jaar = 1 jaarsalaris) tot een maximum van €30.000,-. Door dit uit te betalen bij het ingaan van de AOW datum valt het niet onder het bijzondere belastingtarief.

We zijn nog met KLM in gesprek over de manier waarop wij de zwaarte van alle beroepen binnen de grondorganisatie kunnen gaan beoordelen. Belangrijk voor FNV Luchtvaart is dat het in ieder geval gaat om de operationele functies waar fysiek zwaar werk wordt verricht en dat er daarnaast ruimte is om aan te vullen met andere zware beroepen. KLM deelt die mening.

Er komen verschillende vergoedingen, waarbij duurzame kilometers beter beloond worden.

Auto (diesel/benzine) €0,19 per k/m

Auto (diesel/benzine) tussen 23.00 en 07.30 €0,21 per k/m

Auto (elektrisch) €0,22 per k/m

Openbaar vervoer volledig vergoed

Lopen/fietsen €0,30 per k/m

Er komt ook een fietsregeling om voordelig een fiets aan te kunnen schaffen en er wordt gekeken naar collectieve korting bij private lease. 

Zoals we bij iedere ledenvergadering zeggen, halen we nooit alles wat we in de inzetbrief zetten. Tegen sommige voorstellen heeft KLM gewoon keihard ‘nee’ gezegd, andere voorstellen hebben het niet gehaald omdat we voorrang hebben gegeven aan het pakket wat er nu ligt. De enige manier om deze voorstellen toch te realiseren is om het bij het volgende cao nog eens te proberen. Hoe meer collega’s zich hard maken voor de ontbrekende voorstellen, hoe groter de kans van slagen. Stap voor stap.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.