Cao KLM Grondpersoneel onderhandelingsresultaat

Kracht van de vakbond: Van 7,5% maar 13,7% loonsverhoging

FNV heeft met KLM een onderhandelingsresultaat bereikt voor een nieuwe cao KLM Grond. Het was geen makkelijk traject. KLM kwam met verslechteringen en wilde na lang onderhandelen niet meer bieden dan 7,5 procent loonsverhoging. Dat we uiteindelijk tot dit onderhandelingsresultaat gekomen zijn, komt door de massale steun voor acties.

Vele van je collega’s waren bereid om te staken als KLM niet met een beter bod over de brug kwam. Onder die druk hebben we veel binnen weten te halen.

Belangrijke resultaten

• Loonsverhoging van gemiddeld 13,7%
  • Minimumloon van 16 euro per uur
  • Meer dan 500 vaste contracten voor mensen met een tijdelijk contract
  • Verbeterde en verlengde vroegpensioenregeling
  • Plan van aanpak om een einde te maken aan onderbezetting en fysieke overbelasting

Stem direct over het resultaat

Lees meer over het resultaat

Lees het voorstel van KLM (pdf)

Loon

Gemiddeld krijgen alle KLM’ers er 13,7% bij tijdens deze cao. Dat is als volgt opgebouwd:

• € 135,-  structureel per 1 september;
  • 6% per 1 oktober 2023;
  • 3% per 1 juli 2024 (met een extra verhoging van maximaal 2% wanneer de inflatie hoger is dan 3%).

Voor de periode tussen de laatste loonsverhoging van de vorige cao op 1 maart 2023 en de eerste loonsverhoging van deze cao op 1 september 2023, biedt KLM een eenmalige uitkering van € 500,-.

Door te werken met een vast bedrag en een percentage krijgen de lagere inkomens in deze cao iets meer dan de hogere inkomens. Het laagste inkomen gaat er 15,8% op vooruit, de hoogste inkomens 10,6%.

Met deze verhoging garanderen wij dat alle KLM’ers aan het einde van de looptijd een leefbaar minimumloon van € 16,- hebben.

Hier vind je wat de loonsverhoging voor jou betekent.

Stemmen

Dit onderhandelingsresultaat steekt positief af bij andere cao’s in het land en in de luchtvaart. Wij zien dat KLM met dit bod eindelijk weer probeert om de voorloper te worden die het ooit was in werkgeversland. Uiteindelijk gaat het er niet om wat wij vinden: onze leden, jullie, stemmen over het onderhandelingsresultaat.

Stem over het resultaat

Vragen over akkoord

Wil je meer weten over het akkoord, kijk dan naar de veel gestelde vragen of kom naar de informatiebijeenkomsten. Donderdag 21 september organiseren we twee informatiebijeenkomsten. Één om 10.00 uur en één om 16.00 op het vakbondshuis in Amsterdam aan de Derkinderenstaat. Deze bijeenkomsten kun je ook via Microsoft Teams volgen. Tijdens deze bijeenkomst lichten we het onderhandelingsresultaat toe en is er ruimte voor vragen. Daarna is het aan onze leden! Van 22 september tot 6 oktober kunnen FNV-leden hun stem uitbrengen op dit resultaat. Als je nu lid wordt van de FNV, kun jij ook je stem uitbrengen.

Bijeenkomst 21 september 10.00 uur

Bijeenkomst 21 september 16.00 uur

Actiedruk van FNV-leden

Dit resultaat ligt er door de actiedruk van FNV-leden. Dankzij de druk ging de loonsverhoging van 7,5 naar 13,7 procent, gaan het minimumloon naar 16 euro per uur, krijgen 500 collega’s een vast contract en komt er een plan van aanpak om een einde te maken aan onderbezetting en fysieke overbelasting. De afgelopen maand hebben we ontzettend veel KLM’ers gesproken. Honderden KLM’ers zijn lid geworden van de FNV, nog veel meer hebben zich ingeschreven bij ons om te staken en laten zo zien hoe onmisbaar jij en je collega’s zijn voor de hele KLM. Is je collega nog geen lid? Dit is het moment om ze lid te maken. Samen staan we sterk.