Ze willen de Wajongregels veranderen

En dat is niet altijd positief

De regering wil de Wajongregelingen gaan aanpassen. Werk jij met een Wajong-uitkering? Dan kun je zomaar minder inkomen hebben als de wetsvoorstellen doorgaan. Je inkomsten uit arbeid plús aanvullende Wajong, kunnen nooit boven het minimumloon komen. We leggen de wijzigingen aan je uit.

mevrouw met papieren

Eén regeling voor de Wajong

In 2020 wil de minister de Wajong eenvoudiger maken door bepaalde regelingen aan te passen op inkomensondersteuning. Zolang je je huidige baan houdt, krijg je compensatie, maar die vervalt bij ontslag als je niet binnen 2 maanden een nieuwe baan hebt. De voorgestelde veranderingen zijn dus niet altijd positief. Zeker niet als je als Wajonger een hogere opleiding hebt en deeltijds werkt. Kijk wat er voor jou zou veranderen.

Dan val je nu nog onder de oude Wajong-regeling. In de nieuwe voorstellen:

• Verdwijnen de Bremanregeling en maatmanwissel. Bij de Bremanregeling kon je nog tot 120% van het minimumloon verdienen. Dat kan niet meer als de wijzigingsvoorstellen doorgaan.
  • Verlies je, als je geen arbeidsvermogen hebt, het huidige recht om 20% van je uitkering bij te verdienen.
  • Telt alleen het aantal uren dat je werkt. Niet meer of je een medische urenbeperking hebt, of een hoger opleidingsniveau waardoor je verdiensten wat hoger konden zijn.
  • Verdien je nooit 100% van het minimumloon, behalve als je voltijds werkt, ook al werk je op jouw volle vermogen. En maar heel weinig Wajongers kunnen voltijds werk volhouden.

En ben je vóór 2015 18 jaar geworden? Dan val je onder Wajong 2010. In de nieuwe voorstellen:

• Verdwijnen de bremanregeling en de voortgezette regeling. Daarbij kon je nog tot 120% van het minimumloon verdienen. Dat kan niet meer als de wijzigingsvoorstellen doorgaan.
  • Telt alleen het aantal uren dat je werkt. Niet meer of je een hoger opleidingsniveau hebt waardoor je verdiensten wat hoger konden zijn.
  • Mag je € 0,30 houden van elke verdiende euro (was € 0,50), tot het maximum van 100% van het minimumloon.

Als je geen arbeidsvermogen hebt, val je onder de Wajong 2015. Heb je wel arbeidsvermogen, dan val je onder de Participatiewet. In de nieuwe voorstellen:

• Mag je wel bijverdienen. Maar de eerste 20% bijverdiensten van de WML worden gekort. En daarna mag je van elke verdiende euro € 0,30 houden. WML staat trouwens voor 'Wet Minimum loon en minimum vakantiebijslag', het loon dat je minimaal moet ontvangen als je werkt.

Veel nadelen voorstel nieuwe Wajongregeling

De FNV wijst van het wetsvoorstel de regels voor inkomensondersteuning af.

• Bijna alle Wajongers hebben niet meer de kans op het minimumloon uit te komen.
  • Het is oneerlijk om niet naar opleidingsniveau te kijken (maar alleen naar gewerkte uren)

Wat willen wij

• Dat je minimaal 100% van het minimumloon verdient als je naar jouw vermogen werkt.
  • Het functieloon als uitgangspunt. Dus heb je een medische urenbeperking, en werk je naar wat jij aankunt? Dan willen we dat jij het loon krijgt dat hoort bij je functie.
  • Dat de Bremanregeling en maatmanwissel blijven.
  • Een garantietermijn op het eerdere inkomen tot de aow-leeftijd. En niet slechts 2 maanden, wat de regering voorstelt.

Huidige regelingen en wetsvoorstellen op een rijtje

Vind je in de Factsheet die de Wajongwerkgroep van de FNV heeft gemaakt. Hierin staan ook onder meer Bremanregeling en Maatmanwissel uitgelegd. Wel positief is dat iedereen met een Wajong-uitkering, ook die van na 2015, kunnen studeren zonder hun uitkering te verliezen.

Download de Factsheet Wajong