Arbobeleid

FNV Spoor zet zich voortdurend in voor betere arbeidsomstandigheden op en rond het spoor.

• Verzuim is geen keuze
    In april 2018 trok FNV Spoor bij de directie aan de bel, na berichten dat NS 'nulverzuimers' in het zonnetje ging zetten en in een gesprek met deze geluksvogels wilde leren hoe het ze toch lukt 'een heel jaar niet te verzuimen'. De OR deelde ons standpunt en liet dat de directie weten.
    Begin mei kwam daarbij dat de nieuwe arbodienst van NS op zijn website aangeeft dat het uitgangspunt van hun dienstverlening de visie is: ‘Gezondheid is een waarde, verzuim is een keuze’.
    Ook dit was onacceptabel en voor FNV Spoor reden om de andere bonden uit te nodigen op dit dossier samen op te trekken. Want dit beleid raakt iedere werknemer van NS. Zoals verwacht stonden alle bonden (CNV Vakmensen, FNV Spoor, VHS en VVMC) hier hetzelfde in. NS reageerde zeer positief op onze kritiek. NS liet blijken ongelukkig met deze visie te zijn en gaf aan hierover met Arbo-Active in gesprek te zijn.
  • ‘Verlengde arm constructie'
    Medewerkers die zich ziek hebben gemeld kunnen wettelijk gezien door hun werkgever naar een bedrijfsarts worden gestuurd voor een gesprek over hun ziekte. In de praktijk worden medewerkers in verband met hun ziekmelding vaak benaderd door allerlei andere personen zoals basisartsen, Arbo-artsen, Arbo-verpleegkundigen, verzuimconsulenten of casemanagers. Een bedrijfsarts mag bepaalde taken delegeren aan andere personen. We hebben het dan over taakdelegatie of de ‘verlengde arm constructie’. Ook NS maakt gebruik van deze mogelijkheid. Veel medewerkers vinden dit onduidelijk. Want wie mag hen bellen over hun ziekte, en welke vragen mogen er gesteld worden? Is dat alleen de bedrijfsarts? Of ook iemand van de bovengenoemde personen?
    Twijfel je of de Arbodienst correct met jouw situatie omgaat, neem dan direct contact op met één van onze Consulenten Spoor (voorheen Ledenservice Consulenten, CLP'ers). Deze kunnen jou dan bijstaan en begeleiden. Komen zij er eventueel voor jou niet met NS uit, dan kunnen zij jouw dossier overdragen aan één van de FNV-juristen.