Individuele Belangenbehartiging

Hoe werkt individuele belangenbehartiging (IBB)?

Wanneer je met een vraag of een probleem zit over werk of inkomen dan kan de FNV je helpen. Dit wordt ook wel individuele belangenbehartiging (IBB) genoemd. Hoewel niet-leden bij de FNV RUG terecht kunnen voor een adviesgesprek komen zie niet in aanmerking voor uitgebreide IBB.

Hoe gaat de FNV mij helpen?

In eerste instantie zal je contact hebben met de vakbondsfunctionaris of één van de vakbondsconsulenten van de FNV binnen de RUG. Samen met hen bekijk je of en hoe de vakbond je kan helpen en of er misschien nog andere instanties zijn waar je ook een beroep op kunt doen.

Kan de vakbond je niet helpen, dan kijken we waar je wel terecht kan. Heb je een ingewikkelde casus die wel bij de vakbond thuis hoort, dan schakelen we juridische specialisten binnen de vakbond in. Mocht het nodig zijn, dan begeleidt de FNV ook een eventuele rechtsgang. Deze juridische ondersteuning is wel weer gebonden aan de bovengenoemde voorwaarden.

Samengevat ziet het traject er meestal als volgt uit:

  1. Je stelt je vraag bij de vakbondsfunctionaris via de e-mail, telefoon of op het open spreekuur. Als het mogelijk is krijg je per e-mail of telefoongesprek een antwoord op je vraag.
  2. Wanneer je vraag ingewikkelder ligt gaat één van de vakbondsconsulenten samen met jou naar het probleem kijken. Mocht het nodig zijn kan de vakbondsconsulent over langere tijd contact met je houden.
  3. Sommige zaken zijn erg ingewikkeld, hiervoor roepen we de hulp in van de juridische medewerkers bij de FNV. Dan zijn er twee opties:
    - Soms is dit alleen voor advies en houdt de vakbondsconsulent je zaak wel in behandeling.
    - Soms wordt de hele zaak over gedragen aan de juridische medewerkers van de FNV. De behandeling vindt dan plaats op het regiokantoor Groningen, hier hebben ze ruime ervaring met zaken binnen de RUG

Zijn er voorwaarden aan individuele belangenbehartiging?

Er zijn inderdaad voorwaarden aan de individuele belangenbehartiging. Er is hierbij een verschil tussen advies en rechtshulp. Voor rechtshulp zijn de regels duidelijk vastgelegd, zie hiervoor de algemene voorwaarden individuele rechtsbijstand van de FNV (onder). Iedereen kan in principe terecht voor één adviesgesprek, lid of geen lid. Wil je meer ondersteuning dan moet je op zijn minst lid zijn, maar er gelden nog een aantal aanvullende regels.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.