Alles wat je wilt weten over koopkrachtherstel voor omroepmedewerkers

Dit moet je weten

Onwettig resultaat tussen NVJ en omroepwerkgevers

• De huidige cao heeft een looptijd van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2023.
  • De huidige cao voor omroeppersoneel is afgesloten door de FNV, CNV en NVJ en door de omroepwerkgevers.
  • Tussentijds kan een cao worden aangepast als álle partijen daartoe besluiten en tot overeenstemming komen.
  • NVJ en omroepwerkgevers denken een onderhandelingsresultaat te hebben behaald, maar dat is niet zo. Het is niet wettig omdat de FNV en CNV het niet eens zijn met de inhoud van het onderhandelingsresultaat.
  • Er is geen wettig onderhandelingsresultaat, dus er kan ook geen aangepaste cao worden afgesproken voor 2023 en 2024.

Kunnen de werkgevers zelf besluiten om een loonsverhoging door te voeren?

• Nee, dat kan niet. De huidige cao voor omroeppersoneel loopt tot 31 december 2023, en is een standaardcao. Een standaardcao betekent dat er niet van de cao afgeweken mag worden.

Hoe wordt het mogelijk om toch in 2023 koopkrachtherstel te realiseren?

• De enige optie is dat de omroepwerkgevers samen met NVJ, CNV en de FNV een afspraak maken over koopkrachtherstel.
  • CNV en FNV hebben de werkgevers meermaals aangegeven dat wij graag een afspraak maken voor koopkrachtherstel voor alle medewerkers bij de publieke omroepen.
  • Wij willen een afspraak waarbij medewerkers worden gecompenseerd voor de hoge inflatie van de afgelopen periode. Én we willen daarbij extra aandacht voor de medewerkers die de inflatie extra hard voelen. FNV heeft heel concreet rekenvoorstellen gedeeld met de werkgevers, zodat zij ook zien wat het effect is van de loonsverhoging die zij voorstellen.

Wat wil de FNV?

• Zo snel mogelijk na de vakanties met de werkgevers een afspraak maken, waarbij koopkrachtherstel voor iedereen wordt gerealiseerd.
  • Koopkrachtherstel door een nominaal bedrag aan iedereen toe te kennen.

We hebben de omroepwerkgevers een brief gestuurd waarin we ze laten weten dat we graag in september in gesprek gaan!