Tijdspad nieuwe cao Omroeppersoneel

Hoe bereiken we samen een goede cao?

Goede arbeidsvoorwaarden, gezonde werkomstandigheden en een eerlijk salaris: deze en andere afspraken staan allemaal in jouw cao. Tijdens het komende cao-traject onderhandelen we met werkgevers over jouw arbeidsvoorwaarden. Een cao komt niet zomaar tot stand; daar gaat vaak een lang traject aan vooraf. Welke stappen zetten we, met wie en op welk moment?

Tijdspad cao Omroeppersoneel

Fase 1: Voorbereidingen (ophaalfase)

In deze fase verzamelen we input van zoveel mogelijk medewerkers bij de landelijke en regionale publieke omroepen, zodat we jouw wensen kunnen meenemen in de nieuwe cao. Via nieuwsbrieven en flyers zullen we iedereen vragen om input te geven.

  • November tot en met 16 december.

Fase 2: Voorstellenbrief

Cao-onderhandelingen beginnen met de voorstellenbrief. Hierin staan onze verbetervoorstellen voor de nieuwe cao voor omroeppersoneel. Voor de brief hebben we ook de enquête-uitkomsten als input gebruikt. Samen met de klankbordgroep Omroepen stellen we de voorstellenbrief op. De onderhandelende bestuurder deelt deze brief voorafgaand aan de onderhandelingen met de FNV-leden en de omroepwerkgevers.

  • Medio januari 2025: definitieve versie van de cao-voorstellenbrief online.

Fase 3: Cao-onderhandelingen

Er volgen meerdere onderhandelingsrondes met omroepwerkgevers om overeenstemming te bereiken over jouw arbeidsvoorwaarden. Onze FNV-bestuurder Andrée Ruiters zal namens de leden onderhandelen over de cao voor omroeppersoneel. Zij wordt bijgestaan door actieve FNV-leden, onder andere ook aan de onderhandelingstafel. Tijdens de onderhandelingen zetten we ons in voor onderwerpen die voor jou als medewerker belangrijk zijn. Deze onderwerpen staan in onze voorstellenbrief. De onderhandelingsdata voor de cao voor omroeppersoneel:

  • 17 december: kennismakingsronde (wie zijn de onderhandelaars namens omroepwerkgevers en vakbonden en welke onderwerpen zullen de ingrediënten zijn voor de nieuwe cao voor omroeppersoneel?).
  • Eind januari 2025 (specifieke datum volgt nog): eerste onderhandelingsronde.

Fase 4: Uitkomst cao-onderhandelingen

Een onderhandelingstraject kent de volgende mogelijke uitkomsten:

  • Eindbod: Het voorstel van de werkgevers voldoet niet aan onze inzet. Leden mogen stemmen over het eindbod. Als zij vóór stemmen, komt er een nieuwe cao. Bij afwijzing gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao, en bespreken onze onderhandelaars de vervolgstappen.
  • Onderhandelingsresultaat: Het is nog niet gelukt om op alle punten afspraken te maken. Leden mogen stemmen over het resultaat. Als zij vóór stemmen, komt er een nieuwe cao. Bij afwijzing gaat de FNV niet akkoord en onze onderhandelaars bespreken de vervolgstappen.
  • Principeakkoord: Dit is de ultieme inzet van de FNV. Als onze leden vóór stemmen, komt er een nieuwe cao. Bij afwijzing gaat de FNV niet akkoord en de vervolgstappen worden besproken.

Fase 5: Afsluiten van de cao

Als er een nieuwe cao er is, melden we de cao aan bij het ministerie van Sociale zaken en werkgelegenheid. (toelichting: de cao voor omroeppersoneel is geen geAVVde cao). De cao geldt voor iedereen die bij de landelijke en regionale publieke omroepen werkt. Ook geldt de cao voor alle werknemers bij Dutch Core Media, Bindinc en de Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO).

  • Naar verwachting: tweede kwartaal 2025: de nieuwe cao is (hopelijk) een feit.
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.