Krijg jij wel genoeg betaald

als uitzendkracht, payroller of flexwerker?

Het komt vaak voor dat je niet krijgt waar je recht op hebt. Uitzendbureaus en bedrijven verzinnen trucs om jou voor zo weinig mogelijk geld aan het werk te zetten. Jij bent daarvan de dupe, want je krijgt minder betaald dan je vaste collega met hetzelfde werk. Waarop moet je letten?

Gelijk werk maar geen gelijk loon

Eigenlijk gaat het maar om één ding: je krijgt minder loon dan je vaste collega. Terwijl je recht hebt op het cao-loon van het bedrijf waar je werkt. (Dat noemen wij het loon van de inlener). Gelijk werk = gelijk loon. Ook heb je recht op dezelfde atv-dagen, overwerktoeslag, reiskosten en loonsverhoging als je vaste collega’s. Die krijg je vaak ook niet. Hieronder leggen we uit hoe uitzendbureaus en bedrijven dat voor elkaar krijgen.

Verkeerde functiegroep

Je wordt niet in de juiste functiegroep ingedeeld. Hierdoor krijg je minder salaris dan je vaste collega. Of het uitzendbureau stuurt je voor hetzelfde (uitzend)werk naar een ander bedrijf, maar voor een lager salaris.

Wist je dat het uitzendbureau jou moet vertellen wat je gaat verdienen? Dat staat in de uitzendbevestiging. Dat is een document waarop precies staat hoe je loon is samengesteld. Dat moet je krijgen van het uitzendbureau.

Contracting

Je denkt dat je voor een uitzendbureau werkt, maar eigenlijk werk je voor een contractor. Dat is vaak een onderdeel van een uitzendbureau. Je krijgt slechts het minimumloon (of iets meer) en maar 20 vakantiedagen en bouwt een klein beetje pensioen op.

Productiewerk

Bedrijven besteden eenvoudig productiewerk vaak uit aan een contractor. Het komt veel voor in de agrarische sector, handel en logistiek (orderpicking, vrachtafhandeling, laden en lossen), in de voeding- en zoetwarenindustrie (in- en ompakwerkzaamheden) in de scheepsbouw en installatietechniek.

Andere werkkleding

Vaak werk je in een aparte afdeling en krijg je andere werkkleding, maar je doet wel hetzelfde werk als collega’s met een vast contract. Zij verdienen vaak veel meer. Bekende contractors zijn TempoTeam Outsourcing, In Person, Stuwarooij, Otto Workforce.

Payrolling

Het kan ook zijn dat je in dienst bent van een payrollbedrijf. Daardoor krijg je veel minder betaald dan je vaste collega. Omdat het payrollbedrijf geen uitzendbureau is, val je namelijk niet onder de uitzend-cao. Ook bouw je heel weinig pensioen op. Je kunt jaren in dienst zijn van het payrollbedrijf. Toch kun je op elk moment ontslagen worden. Je hebt dus geen enkele zekerheid.

Hier komt payrolling veel voor

Payrolling komt voor in veel sectoren. Volgens cijfers van het CBS heeft driekwart van de werknemers in het midden- en kleinbedrijf een payrollcontract. Ook komt payrolling voor in de journalistiek, reisbranche, het onderwijs, bij gemeenten, in de zorg en bij publieke omroepen.

Misbruik A1-regeling

Er zijn buitenlandse uitzendbureaus die werknemers uit onder andere Polen, Roemenië, Hongarije of Portugal in Nederland aan het werk zetten, omdat ze goedkoper zijn. Het uitzendbureau hoeft voor deze werknemers minder belasting en sociale premies af te dragen. Want ze blijven namelijk nog pensioen en ziektegeld in hun eigen land betalen. Daarvoor moeten ze wel een A1-verklaring tekenen.

Oneerlijke concurrentie

Het voordeel steken de uitzendbureaus in hun eigen zak. Deze truc zorgt voor oneerlijke concurrentie met Nederlandse werknemers. De FNV heeft geen bezwaar tegen werknemers uit het buitenland. Maar ze hebben wel recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden. Gelijk werk = gelijk loon.

Misbruik ET-regeling

Nederlandse uitzendbureaus 'verdienen' ook aan uitzendkrachten uit het buitenland. De uitzendbureaus trekken huisvestings- en reiskosten af van het loon van de Poolse, Roemeense of Hongaarse uitzendkrachten en steken het voordeel in hun eigen zak. Terwijl de uitzendkrachten deze vergoedingen zelf moeten krijgen. Alle werknemers die tijdelijk in Nederland werken hebben daar namelijk recht op volgens de extraterritoriale regeling (ET-regeling).

De FNV pakt misstanden aan

De FNV maakt zich zorgen over deze ontwikkelingen. Wij gaan op pad om misstanden op te sporen. We spreken het bedrijf of uitzendbureau aan. Zonodig volgen er juridische stappen. Ook geven we de signalen door aan de politieke leiders in Nederland en in Europa. Werkgevers moeten zich aan de afspraken houden.

Laat je loonstrook controleren

Jij kunt zelf ook wat doen. Krijg je niet waar je recht op hebt? Laat je loonstrook door ons controleren. Vraag ook aan collega's wat hun salaris is. Samen sta je sterker.