Peter (tegelzetter) stopt na 52 jaar eerder met werken

Dankzij de zwaarwerkregeling en opgebouwd pensioen kan hij dit

Peter van Swaal werkte vanaf zijn 14e, meestal met veel plezier, 52 jaar lang als tegelzetter in de bouwsector. Vanaf 1 januari 2022 is hij op 65-jarige leeftijd eerder gestopt met werken. Dankzij de zwaarwerkregeling en zijn opgebouwde pensioen bleek dit mogelijk. Lees hoe Peter dit regelde.

Vier werkgevers in 52 jaar

Tijdens zijn werkzame leven is Peter bij 4 werkgevers in dienst geweest. Bij iedere werkgever werkte hij minimaal 10 jaar. En niet een keer heeft hij zijn dienstverband zelf beëindigd. Faillissement, overlijden van een werkgever en bedrijfsbeëindiging zorgden ervoor dat hij ander werk moest gaan zoeken. Gelukkig had hij iedere keer weer snel ander werk gevonden. Zijn laatste werkgever was tegelzettersbedrijf Wuyts B.V. uit Eindhoven.

We stelden Peter wat vragen over zijn eerder stoppen met werken.

Hoe kwam je erachter dat er een mogelijkheid was om eerder te stoppen met werken?
Een kennis wees mij erop dat er in de bouwsector een mogelijkheid is om eerder te stoppen met werken. Mijn vrouw is vervolgens op mijnpensioen.nl gaan kijken om te achterhalen hoe mijn opgebouwde pensioenrechten eruit zien. Naar aanleiding hiervan heb ik contact opgenomen met de vakbondsconsulent van FNV Bouw in Den Bosch.

Wie heeft gekeken of het financieel haalbaar was om te stoppen met werken?
De vakbondsconsulent van FNV Bouw in Den Bosch maakte met mijn vrouw en mij een afspraak om samen te kijken of er een mogelijkheid was om eerder te stoppen. Samen hebben we naar mijn opgebouwde pensioen bij BPF Bouw gekeken en berekenden we wat de zwaarwerkregeling mij financieel zou opleveren.

Had je verwacht dat je vóór je AOW gerechtigde leeftijd zou kunnen stoppen met werken?
Absoluut niet!! Ik had nooit verwacht dat er voor mij een mogelijkheid zou zijn om eerder te stoppen met werken. Dankzij mijn opgebouwde pensioen bij BPF Bouw en de zwaarwerkregeling is dit mogelijk. Ik ga er financieel zelfs niet op achteruit.

Wanneer en hoe nam je het besluit om eerder te stoppen met werken?
In het najaar van 2021 heb ik het besluit genomen om eerder te gaan stoppen met werken. Overigens heeft de overredingskracht van mijn vrouw en de duidelijke uitleg van de vakbondsconsulent van de FNV mij doen besluiten om gebruik te maken van de zwaarwerkregeling. Toen ik eenmaal het besluit genomen had en mijn werkgever in kennis had gesteld kon ik niet meer wachten tot het 23 december 2021 -mijn laatste werkdag - was.

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Ik ga genieten van mijn vrije tijd. Lekker naar de sportschool, wandelen langs de Maas en ik wil geregeld met mijn vrouw op vakantie gaan. Heerlijk!! Ik heb 51 jaar met plezier gewerkt maar nu ik gestopt ben met werken geniet ik nog meer van het leven dan dat ik al deed.

Iets voor jou?

Wil je ook net als Peter eerder stoppen met werken? Laat dan door de vakbondsconsulent van FNV Bouw berekenen of dit voor jou mogeljik is. Neem contact op met de consulent duurzame inzetbaarheid van FNV Bouw in jouw regio. Deze zal er dan voor zorgen dat een vakbondsconsulent contact met jou opneemt om jouw situatie te bekijken.

Meer informatie over de zwaarwerkregelingen