Het tijdspad naar een nieuwe cao Hoveniers

Hoe bereiken we samen een goede cao?

Goede arbeidsvoorwaarden, gezonde werkomstandigheden en een eerlijk salaris. Deze en andere afspraken staan allemaal in jouw cao. Tijdens het komende cao-traject gaan we met werkgevers onderhandelen over jouw arbeidsvoorwaarden. Een cao komt niet zomaar tot stand. Daar gaat vaak een lang traject aan vooraf. Welke stappen zetten we, met wie en op welk moment?

Tijdspad cao Hoveniers

In deze fase verzamelen we input van zoveel mogelijk hoveniers, zodat we jullie wensen kunnen meenemen in de nieuwe cao. Onze cao-enquête is massaal door jullie ingevuld en dat gaf ons veel inzicht in wat jullie belangrijk vinden voor de nieuwe cao Hoveniers. Ook hebben we tijdens de Groene Sector Vakbeurs in Hardenberg veel hoveniers gesproken over hun wensen.

• Oktober - december 2022: bijna 900 hoveniers gaven waardevolle input via onze cao-enquête
  • December - januari 2023: uitkomsten van de enquête met leden en werknemers gedeeld

Cao-onderhandelingen beginnen met de voorstellenbrief. Hierin staan onze eisen voor de nieuwe cao Hoveniers. Voor de brief hebben we ook de enquête-uitkomsten als input gebruikt. Samen met de hoveniers-kaderleden stellen we de voorstellenbrief op. Deze deelt onze onderhandelende bestuurder voorafgaand aan de onderhandelingen met werkgeversorganisatie VHG.

• Februari: samen met de cao-commissie een concept cao-voorstellenbrief opgesteld
  • Maart: definitieve versie van de cao-voorstellenbrief opgesteld.
  • April: uitwisseling van voorstellenbrieven tussen vakbonden en werkgeversorganisatie op 18 april om 16.00 uur.

Er komen meerdere onderhandelingsrondes met werkgevers om tot overeenstemming te komen over jouw arbeidsvoorwaarden. Onze FNV-bestuurder Monique Daamen zal namens de leden onderhandelen over de cao. Zij wordt bijgestaan door kaderleden, actieve vrijwilligers van de FNV werkzaam in hoveniersbedrijven. Tijdens de onderhandelingen gaan we ons inzetten voor zaken, die belangrijk zijn voor jouw als hovenier. Deze onderwerpen staan in onze voorstellenbrief. Wil je op de hoogte blijven van het belangrijkste nieuws over de onderhandelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

De onderhandeldata voor de cao Hoveniers:

• 26 april: 1e onderhandelingsronde
  • 15 mei: 2e onderhandelingsronde
  • 25 mei: 3e onderhandelingsronde
  • 19 juni: 4e onderhandelingsronde

Een onderhandelingstraject kent de volgende uitkomsten:

• Eindbod: het voorstel van werkgevers voldoet niet aan onze inzet. Leden mogen stemmen over het eindbod. Als ze vóór het eindbod stemmen dan komt er een nieuwe cao. Als ze het eindbod afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. Onze onderhandelaars bespreken de vervolgstappen.
  • Onderhandelingsresultaat: het is nog niet gelukt om op alle punten afspraken te maken. Leden mogen stemmen over het resultaat. Als zij vóór stemmen dan komt er een nieuwe cao. Als leden het resultaat afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. Onze onderhandelaars bespreken de vervolgstappen.
  • Principeakkoord: dit is de ultieme inzet van de FNV. Als onze leden vóór het akkoord stemmen dan komt er een nieuwe cao. Indien leden het akkoord afwijzen, gaat de FNV niet akkoord met de nieuwe cao. Onze onderhandelaars bespreken de vervolgstappen.

Indien de meerderheid van de leden akkoord is met het resultaat dan kunnen we de cao afsluiten. Daarna schrijven we de definitieve cao-tekst en wordt de cao gepubliceerd. Als de nieuwe cao er is, vragen we de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om de cao algemeen verbindend (AVV) te verklaren. Daarna geldt de cao voor iedereen die in de hovenierssector werkt.

• Juni: de nieuwe cao is (hopelijk) een feit.