Kaderlid Jelle Jelsma al 50 jaar lid!

Interview met Jelle Jelsma, werkzaam bij Flora Holland in Naaldwijk. Jelle was afgelopen juni precies 50 jaar lid van de FNV.

Waarom ben je lid geworden van de FNV?

Ik ben lid geworden door mijn vader. Hij had een eigen loonwerkers bedrijf. We zijn thuis eigenlijk allemaal ‘Rood’ opgevoed. We stemden allemaal PvdA, voor de arbeiders. Nadat ik van school was getrapt, ik was een beetje een herrieschopper, tja wat moet je dan? Je gaat aan het werk. Toen ik 14,5 jaar was heeft mijn vader me lid gemaakt. Uit eerbied van mijn vader ben ik al die jaren ook lid gebleven.

Wat doe jij als kaderlid?

Echt kaderlid ben ik eind jaren 70 in de Rotterdamse havens geworden. In 1978 ben ik actiever geworden en heb ik me ingezet tijdens alle stakingen. Na mijn tijd bij de havens, in 2001, ben ik naar de bloemveilingen gegaan. In het begin was ik niet erg actief. Toen begon het 7 jaar geleden een beetje spannend te worden op het werk; mensen werden monddood gemaakt en slecht behandeld. En ik ben nogal mondig, dus ben ik door de kadergroep erbij gevraagd. Nog steeds ben ik voorzitter van die groep en sinds kort ook lid van de ondernemingsraad (or). Ik ga in januari met pensioen, maar blijf na mijn pensioen nog werken en actief als kaderlid en in de or. Want zolang ik nog gezond ben, waarom niet?

Waarom moeten collega’s ook actief lid worden?

Ik vind het belangrijk dat iedereen voor zijn rechten moet opkomen. Mijn ouders hebben me een hele makkelijke regel meegegeven: Als je werkt heb je plichten, en als je aan je plichten voldoet bij je werkgever dan bouw je ook rechten op.  En die moet je dan ook claimen. Er zijn zoveel mensen die niet weten waar ze recht op hebben. Kijk die buitenlandse arbeidskrachten bijvoorbeeld. Als je actief bent voor de vakbond kun je allemaal cursussen volgen en informatie krijgen. Je weet dan waar je over praat en als je iets wilt claimen weet je hoe het werkt. Ik raad het aan om actief lid te worden om voor jezelf op te komen én voor je collega’s.

Bouw mee aan een sterkere FNV

Wij zoeken actieve vrijwilligers uit de agrarische sector. Denk bijvoorbeeld aan contactpersoon zijn voor jouw bedrijf. Ben jij of ken jij iemand die dit leuk zou vinden? Mail voor meer informatie naar agrarischgroen@fnv.nl en we nemen contact met je op.