Hoofdlijnenresultaat pensioenregeling ABP

Wet toekomst pensioenen (Wtp)

Een nieuwe pensioenregeling van ABP is nodig omdat de Wet toekomst pensioenen (Wtp) betekent dat het Nederlandse pensioenstelsel wordt aangepast. Alle pensioenregelingen moeten in lijn worden gebracht met de nieuwe wetgeving, zo ook de pensioenregeling van ABP.

Resultaten

Voor zowel de FNV als voor de andere partijen is het van groot belang dat de deelnemers van ABP kunnen rekenen op een koopkrachtig pensioen, nu en in de toekomst. Daarom is het vanzelfsprekend dat ook bij de nieuwe regeling wordt uitgegaan van de bestaande ambitie van 80% van het gemiddeld verdiende salaris over een periode van 43 dienstjaren.

Solidariteit heeft een belangrijke rol gespeeld bij de gemaakte keuzes. Voor alle partijen is het belangrijk dat de solidariteit die past bij de ABP-sectoren overheid en onderwijs, ook tot uitdrukking komt in de pensioenregeling. Daarom is bijvoorbeeld gekozen voor de zogenoemde ‘solidaire premieregeling’. Dit betekent dat onverzekerbare risico’s tot op zekere hoogte met elkaar gedeeld worden door middel van een solidariteitsbuffer.

Afspraken in hoofdlijnen

1. Pensioenambitie: in 43 jaar een pensioen van 80% van het gemiddelde pensioengevend salaris;
  2. Behoud van koopkracht en bestaanszekerheid door keuze voor de solidaire premieregeling;
  3. Het delen van onverzekerbare risico’s middels de solidariteitsreserve;
  4. Forse verbetering van het nabestaandenpensioen vóór pensioendatum;
  5. Behoud van alle uitkeringen bij arbeidsongeschiktheid;
  6. Gerichte compensatie voor groepen die nadeel ondervinden van het afschaffen van de huidige regeling;
  7. Evenwichtige overgangsmaatregelen voor specifieke deelnemersgroepen;
  8. Behoud van collectiviteit door het omzetten van alle ingegane en opgebouwde pensioenen naar de nieuwe regeling op 1 januari 2027;
  9. Evenwichtigheid bij het omzetten van de huidige naar de nieuwe regeling; verdeling van het vermogen afhankelijk van de dekkingsgraad van dat moment.

Met dit resultaat hebben we het goede van de huidige regeling weten te behouden, en op bepaalde onderdelen zijn we er zelfs in geslaagd om een verbetering aan te brengen. Van 15 april tot 15 mei kunnen onze leden zich uitspreken over het hoofdlijnenresultaat voor de nieuwe ABP-pensioenregeling. Lees hier het hoofdlijnenresultaat, het transitieplan of een beter leesbare samenvatting van het transitieplan.

Vervolg proces

De achterbanraadpleging loopt momenteel nog. Via deze website en via nieuwsberichten hebben wij onze leden geïnformeerd over informatiebijeenkomsten en over de mogelijkheid om te stemmen over het resultaat. Aan het einde van de maand mei 2024 maken wij de uitslag van de stemming bekend. Werknemers en werkgevers streven ernaar om voor de zomer van 2024 een definitief akkoord met elkaar te hebben over de nieuwe ABP-pensioenregeling. ABP kan daarna aan de slag met de implementatie van de nieuwe regeling.