Hoge prijzen, grote zorgen

De gevolgen van inflatie voor Nederlandse huishoudens

Inflatie is in toenemende mate een probleem voor Nederlandse huishoudens. Daarom heeft de FNV eerder deze maand een enquête onder leden uitgezet met de vraag: wat merk jij van inflatie? Mensen reageerden massaal: meer dan 20.000 leden vulden de vragenlijst in.

onderzoek scheefgroei

Uit de antwoorden blijkt dat de zorgen over prijsstijgingen groot zijn en de gevolgen ingrijpend. Zo komt 29% van de mensen geld tekort aan het eind van de maand, en speelt nog eens 34% precies quitte. De angst voor schulden is aanzienlijk: 42%.

De resultaten van de enquĂȘte laten zien dat we als land alles op alles moeten zetten om te zorgen dat iedereen over een fatsoenlijk inkomen blijft beschikken. Er is namelijk genoeg geld, mits we dat eerlijk verdelen. Dat zien de deelnemers aan ons onderzoek ook: een meerderheid vindt dat de FNV zich hard moet maken voor

• lonen die meestijgen met de inflatie
  • eerlijker belasten van bedrijven en
  • eerlijker belasten van mensen met grote vermogens.

Dat blijven we dus ook doen. Werkgevers en overheid moeten over de brug komen. Wil je meedoen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan nodigen we je binnenkort uit tot het ondertekenen van een petitie en toekomstige acties en bijeenkomsten.

Lees het hele rapport hier of bekijk de factsheet met de belangrijkste bevindingen.

Meer informatie over 'Stop de scheefgroei'