Tips voor bemiddelaars

Bekijk de tips voor bemiddelaars hier!

man en vrouw zitten achter een computer

Ervaring met leren

Veel praktisch opgeleide werkenden of werkzoekenden (of anderen die weinig opleiding hebben gevolgd), hebben negatieve schoolervaringen. Bij de volgende twee tips kun je lezen hoe je hier rekening mee kunt houden.

Tips

Bijbehorende vraag: 'Er is hulp voor de werknemer of werkzoekende om een keuze te maken.'.

  • Voor de werknemer is het vaak een grote stap om zich aan te melden voor een cursus of loopbaantraject. Zorg dan dat de werknemer gemakkelijk met jou in contact kan komen. Geef bijvoorbeeld een telefoonnummer of adres voor persoonlijk contact. Deze doelgroep zal niet ook  vaak gebruik maken van de mogelijkheid om digitaal aan te melden. Denk erbij aan dat als iemand zich wil aanmelden er ook de passende ondersteuning is. Dit kan bijvoorbeeld door samen met iemand een (digitaal) formulier in te vullen of te mailen.

Bijbehorende vraag: 'In mijn aanpak houd ik rekening met het niveau van lees-, schrijfen digitale vaardigheden van de werknemer of werkzoekende.'.

  • Er zijn 2,5 miljoen Nederlanders die moeite hebben met lezen, schrijven, rekenen en/of digitale vaardigheden. En groot deel hiervan werkt ook. Het is goed om te achterhalen of de werknemer of werkzoekende dit lastig vindt. Dit is enorm belangrijk om mee te nemen in je werkwijze en aanbod.

Jouw omgeving

Met de omgeving bedoelen we de leef- en werksituatie van de werkende of werkzoekende. Is deze stimulerend, neutraal of belemmerend. Bij de volgende tips tips kun je lezen hoe je hier rekening mee kunt houden.

Tips

Bijbehorende vraag: 'De plek voor vragen of de intake is neutraal.'.

  • Gevoel van veiligheid is voor deze groep werknemers heel belangrijk. De plek waar het gesprek of intake plaatsvindt, is bepalend of iemand wel of niet de stap aandurft. Bijvoorbeeld: Als iemand een negatieve ervaring heeft bij het UWV, zal hij niet graag in gesprek gaan op deze locatie voor een loopbaantraject of cursus. Ook een groot schoolgebouw kan drempelverhogend zijn.

Bijbehorende vraag: 'Mensen kunnen voor vragen of aanmelding ook fysiek langskomen.'.

  • Uit onderzoek blijkt dat deze groep veel behoefte heeft aan zekerheid. Digitaal contact of aanmelden versterkt het gevoel van onzekerheid. Zorg dat mensen persoonlijk ontvangen worden en help deze persoon eventueel met de digitale aanmelding (als dit voor je proces noodzakelijk is).

Motivatie om te leren

Motivatie van de werknemer of werkzoekende is belangrijk. Welke rol kun jij hierin spelen? Hoe kan jij deze stimuleren? Bij de volgende twee tips kun je lezen hoe je hier rekening mee kunt houden.

Tips

Bijbehorende vraag: 'Jijzelf of de persoon die het gesprek aangaat met de werknemer is voldoende competent om dit gesprek te voeren.'.

  • Mensen met weinig schoolervaring ervaren de stap naar scholing vaak als groot. Als ze éénmaal over de drempel zijn, is het eerste gesprek bepalend voor de volgende stap. Deze groep heeft vaak veel onzekerheden en is op zoek naar zekerheid.  Geef aan dat je ruim de tijd hebt voor het beantwoorden van alle vragen en dat je een extra afspraak maakt, als jullie niet klaar zijn. Dat kost dus even tijd kosten om de motivatie eruit te krijgen.

    Op basis van onderzoek ("De laaggeletterde leert het ons" -  Maurice de Greef) wordt duidelijk dat hier 8 vaardigheden van belang zijn:
    - Luisteren
    - Hulp bieden
    - Toelichting geven waarom het leertraject zinvol is
    - Veiligheid bieden en een fijne sfeer creëren
    - Herkenbare en vergelijkbare problemen weergeven
    - Aangeven wat het doel van het leertraject kan zijn
    - Begrijpelijke taal gebruiken
    - Zicht bieden op mogelijkheden

Bijbehorende vraag: 'Mensen krijgen ruim de tijd voor hun vragen en daarna is er ruimte voor een vervolggesprek (geen 10-min. gesprek).'.

  • Werknemers die weinig of vooral praktisch geschoold zijn hebben vaak geen positieve ervaring met onderwijs en leren uit boeken. Dit heeft onbewust veel invloed op hun houding. Hoe groter de negatieve leerervaring, hoe sterker dit speelt. Dit komt niet zomaar in een gesprek naar boven, tenzij het voor werknemer echt veilig voelt.

Aanbod cursus of training

Is het duidelijk voor de werknemer/werkzoekende welk aanbod er is? Wordt deze hierin goed begeleid?  Is alles duidelijk? Bij de volgende twee tips kun je lezen hoe je hier rekening mee kunt houden.

Tips

Bijbehorende vraag: 'Er is een duidelijk overzicht van de cursusmogelijkheden en voorwaarden voor mensen met praktische vooropleiding.'.

  • Het is belangrijk dat de werknemer een goede en bewuste keuze kan maken. Hoe meer hij zelf het gevoel heeft dat hij kan kiezen wat bij hem past, hoe groter de kans op succes. Bespreek met hem het aanbod en houd rekening met de duur, het niveau en de plaats van de cursus. Bespreek ook met de werknemer of er verplichtingen of kosten voor hem aan verbonden zijn. Zorg ook dat de werknemer deze informatie kan meenemen, zodat hij er nog even rustig over kan nadenken en bijvoorbeeld met zijn omgeving overleggen.

Bijbehorende vraag: 'Duidelijke informatie is op meerdere plekken te verkrijgen.'.

  • Zorg dat de mogelijkheden en het aanbod op meer plaatsen in de omgeving van de doelgroep te vinden is. Vraag eventueel aan een groep werknemers wat zij een geschikte plek vinden. Vraag ook welke manier van bekend maken voor hen het beste werkt.

Ook hier geldt: wat en waar het ook is, zorg voor een duidelijk telefoonnummer en zorg dan dat deze mensen vriendelijk en duidelijk geholpen worden. Zeg niet: ‘Bel morgen maar terug’, maar ‘vindt u het goed dat ik uw telefoonnummer noteer. Iemand belt u dan morgen terug’.

 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.